”Vi tappar talanger och möjligheten att förändra kulturen”

Martin möter JML-entusiaster

Björn som tittar in i kameran och ler
Björn Laumert är prefekt på institutionen för Energiteknik på KTH.
Publicerad 2023-11-20

I ITM-skolans JML-grupp*, huvudsakligen bestående av prefekterna, har ansvarsområdena fördelats mellan deltagarna. Björn Laumert, prefekt på Energiteknik, har haft fokus på rekryteringsfrågor och när Martin Edin Grimheden träffar honom är han långt ifrån nöjd med antalet kvinnor på institutionen, men en plan finns.

Björn, hur ser det ut med jämställdheten på EGI?

– Vi har tittat på olika grupper och sett att kvinnor är underrepresenterade i alla våra anställningsformer. Vi har drygt 40 procent kvinnliga studenter i våra kurser men vi attraherar inte kvinnor till våra tjänster. Detta syns redan på doktorandtjänsterna. Tyvärr innebär det att vi tappar många talanger som väljer andra arbetsplatser än KTH och Energiteknik. Samtidigt påverkar detta utvecklingen av vår interna kultur där vi fastnar i gamla banor. Några undantag har vi sett på de enheter som har eller har haft kvinnliga chefer - där har vi haft det mer jämställt. Vi måste hitta sätt att låta kvinnor utvecklas i våra strategiska forskningsområden så att de blir kandidater till våra tjänster.

Hur gör ni för att vända detta?

– Man måste skapa medvetenhet i ledningsgruppen – hela tiden. Följa upp numerärerna, följa upp anställningarna. Våga fråga: hade ni verkligen ingen kvinna som sökte? Hur gjorde ni för att få kvinnor att söka? Vi i ledningsgruppen kan bestämma att vi stoppar rekryteringar där det inte kommer fram kvinnliga kandidater, vi pratar om vad som går fel, vi måste ta hand om frågan.

För två år sedan var samtliga biträdande lektorer anställda vid ITM-skolan män. Med tanke på tenure track-systemet så riskerar det påverka KTH:s övergripande jämställdhetsmål under lång tid framöver. Men de senaste tre biträdande lektorerna som EGI anställde är kvinnor – vad är det som händer?

– Vi ser till så att de personer som vi tar in som postdocs eller på juniora forskartjänster – de som kan och bör ha möjlighet att senare söka tjänster som biträdande lektorer – får möjlighet att kvalificera sig inom sina respektive forskningsområden. Vi letar efter kvinnliga talanger och vi säkerställer att våra medarbetare, oavsett kön, får tid till att meritera sig. Vi har tidigare varit dåliga på detta. De tre personer vi anställt nu har både sökt sig hit till oss men även rekryterats aktivt av våra enhetschefer.

Vad har du för tips till andra chefer?

– Våga ifrågasätta. Våga inse att ni tappar talanger och möjligheter till att förändra arbetskulturen om ni inte lyckas rekrytera kvinnor. Se det som en möjlighet att utveckla kulturen i verksamheten. Våga inse att det kan vara den egna kulturen som är problemet. Gör detta till en chefsfråga.

Berättat för: Martin Edin Grimheden, JMLA på ITM-skolan

*JML är ett KTH-koncept som står för Jämställdhet, Mångfald och Lika villkor. Mer om JML-arbetet på ITM-skolan