Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

JML-arbetet på ITM-skolan

Arbetet med jämställdhet, mångfald och lika villkor (JML) skiljer sig mellan olika skolor på KTH. På ITM-skolan finns det både en grupp på ledningsnivå som arbetar med strategiska frågor och en grupp bestående av lokala representanter.

KTH har en värdegrund baserad på demokrati, personers lika värde, mänskliga fri- och rättigheter samt en fri och öppen diskussion. Jämställdhet mellan kvinnor och män samt avståndstagande från alla former av diskriminering är både en kvalitetsfråga och en självklar del av KTH:s värdegrund. Jämställdhet och mångfald bland anställda och studerande är också en viktig resurs för KTH.

KTH:s uppdrag inom jämställdhet, mångfald och lika villkor

KTH har två huvudsakliga uppdrag gällande jämställdhet, mångfald och lika villkor på högskolan. Det första är uppdraget utifrån Diskrimineringslagen och de sju diskrimineringsgrunderna. Det andra uppdraget är Jämställdhetsintegrering, där universitet och högskolor ska ta fram en plan för hur lärosätet avser utveckla arbetet med jämställdhetsintegrering.

ITM-skolans organisation och aktiviteter

Vi arbetar på tre plan för att möta uppdragen 

  1. Det finns sju diskrimineringsgrunder. Upplever du något som bör anmälas vänder du dig till din närmaste chef eller HR-ansvarig på ITM-skolan. Anmäl diskriminering eller trakasserier
  2. För att skapa förändring krävs ett medvetet ledarskap. ITM:s ledning arbetar strategiskt med att implementera jämställdhet, mångfald och lika villkor i olika processer. 
  3. Dessutom behövs ett ökat medvetande om frågorna bland all personal. Lokala JML-grupper initierar aktiviteter som workshops, utbildningar och inkluderande fika för att komplettera ledarnas strategiska arbete. 

Ledningens JML-grupp – "Lilla JML-gruppen"

På ITM-skolan deltar hela ledningsgruppen i JML-arbetet så att det kan integreras i många olika delar. Fokus just nu är rekrytering och karriärvägar, men även lönestatistik, möteskultur och normförståelse finns på agendan. Den gruppen kallar vi "Lilla JML-gruppen".

ITM-skolans organisation inom JML: JMLA är ansvarig för rapportering, diskussioner och beslut. JML-partner stöttar JMLA. Lilla JML-gruppen består av prefekter, kanslichef och GA. Stora JML-gruppen består av en eller flera medarbetare från varje institution (EGI, IPU, INDEK, LES, MMK, MSE och verksamhetsstöd).

Kontakta "Lilla JML-gruppen" på ITM-skolan

JML-grupper i verksamheten på ITM – "Stora JML-gruppen"

På varje institution och inom verksamhetsstödet finns en lokal grupp som arbetar med JML-frågor. De möts regelbundet i smågrupper samt samlas med jämna mellanrum i det vi kallar "Stora JML-gruppen". De lokala representanterna ska fungera som länkar mellan ledningens JML-grupp och individer ute på institution och i verksamhetsstöd. 

JMLA sammankallar till Stora JML-gruppens möten och får stöd från JML-partner Annika Lilja

Energiteknik

På agendan: 

  • Intervjuer med fakulteten om upplevelser av ojämlikhet och exkludering. 
  • Statistik över studenter och personal för att förstå karriärvägar och problem. 

Gruppmedlemmar: Mahrokh Samavati

Produktionsutveckling

På agendan: 

  • Stort fokus på flytten från campus Södertälje, där bland annat riskbedömnar är gjorda.
  • Institutionsdag och studiebesök för att stärka samhörighet och inkludering.
  • JML som stående punkt på agendan på avdelningsmöten.

Gruppmedlemmar: Ola Fransson , Ove Bayard , Eleonora Boffa

Industriell ekonomi och organisation

På agendan: 

  • Workshop om inkluderande möten
  • Organisera JML-arbetet på institutionen
  • Relationen mellan doktorander och handledare
  • Transparenta informationsflöden

Gruppmedlemmar: Mana Farshid , Emily Christley

Lärande

På agendan: 

  • Arbetar aktivt med pulsresultaten.
  • Seminarier om JML-frågor för forskarstuderande.
  • Tar hand om det psykosociala i och med flytten.
  • Driver JML-frågor ihop med Stockholm Trio

Gruppmedlemmar: Anna-Karin Högfeldt ,   Kamilla Andersson ,

Doktorandsektionen

  • Onboardningaktiviteter för nya doktorander.
  • Nätverk med seminarier varje månad, bland annat om inkluderande språk.

Medlemmar: Mohammad Abuasbeh

Varför ska vi arbeta med frågorna? 

Även i länder som har gjort stora ansträngningar på jämställdhetsområdet under de senaste decennierna visar statistik att det fortfarande finns oproportionerliga förhållanden mellan kvinnor och män i ledande befattningar. Detsamma gäller när det gäller könsbaserad löneskillnad. 

En fråga om kvalitet

Argumenten är många för att sträva efter större jämställdhet och inkludering. Förutom att möta lagstiftningen mot diskriminering är det en kvalitetsfråga. Om vi exkluderar en stor del av populationen på grund av fördomar när vi letar efter en ny medarbetare riskerar vi att missa viktig kompetens. 

Orättvis och kränkande behandling pågår inom akademin

Här följer några exempel (cases) på orättvis behandling som anställda på högskolor har vittnat om. 

Exempel på ojämlik behandling och exkludering