"Vissa orättvisor är osynliga"

Martin möter JML-entusiaster

Petter kliver ur servicebil, leende
Petter Lagerström, vaktmästare på ITM:s Servicecenter, har varit med i verksamhetsstödets JML-grupp sedan flera år tillbaks.
Publicerad 2023-10-09

På ITM-skolan engagerar sig över tjugo personer i jämställdhet, mångfald och lika villkor. Martin Edin Grimheden, JMLA på skolan, träffade Petter Lagerström på servicecenter för att prata om hans hjärtefrågor.

Hej Petter Lagerström, du är vaktmästare på ITM Servicecenter, berätta hur kommer det sig att du är med i skolans JML-grupp?

– Jag blev tillfrågad av min chef och tycker frågorna är viktiga. Det finns många frågor som rör JML som är osynliga, som vi inte pratar om. Vi har kommit långt med jämställdheten medan mångfald och likabehandling släpar efter. Som när det gäller tillgänglighet, det är en fråga som bara blir aktuell när någon har ett specifikt behov, kanske kommer i rullstol. Det är bara då vi ser det, men hur gör vi med olikheter som inte syns? Det finns orättvisor som är osynliga, och jag tycker det är viktigt med rättvisa.

Petter, jag har känt dig i snart 20 år, sedan vi bägge bodde i Nynäshamn. Varje gång jag möter dig är du glad och positiv, alltid hjälpsam och klagar aldrig. Jag har aldrig hört dig säga något negativt om någon. Vad är hemligheten?

– Det är viktigt för mig att alla trivs, och att inte avfärda folk. Det är en rättvisefråga för mig, alla som är här skall få vara med, i alla sammanhang. Avvikare får kämpa mycket för att bli inkluderade och här måste vi anstränga oss mer. Det kanske är hemligheten.

Det verkar som att ni har väldigt trevlig gemenskap i Servicecentergruppen. Vad har du för tips till andra grupper på KTH?

– Att det är viktigt att ses i verkligheten. Vi träffas exempelvis ibland och äter frukost tillsammans. Vi har en stark kultur av att hjälpas åt.

Berättat för: Martin Edin Grimheden

*JML är ett KTH-koncept som står för Jämställdhet, Mångfald och Lika villkor. Mer om JML-arbetet på ITM-skolan