Om pressmeddelanden
Tänk över syftet med din kommunikation innan du beställer ett pressmeddelande, det ökar chansen för att det faktiskt används.
Är det verkligen ett pressmeddelande du behöver?
Den typ av nyheter som passar bäst för ett pressmeddelande är sådana som:
- kan skapa intresse hos externa målgrupper
- är uppenbart relevanta i samband med aktuella samhällsutmaningar
- innehåller något som uppfattas som nytt och överraskande.
I annat fall kanske ditt pressmeddelande aldrig upp av medierna, och blir därmed inte heller en publicerad nyhet. Ett pressmeddelande är därför inte alltid det bästa sättet att nå ut – även om du har något viktigt att berätta. Ibland fungerar det bättre med andra kanaler, eller med kommunikation riktad till en specifik målgrupp. I sådana fall kommer vi att föreslå ett alternativ.
Om du är osäker, titta på frågorna i formuläret och se om de passar in på din nyhet – eller kontakta oss!
Branschpress
Trots det ovanstående – om du redan har säkrat spridning i branschpress så är det bara att fortsätta och fylla i formuläret.