Till innehåll på sidan

Kommunikation på ITM

Kommunikationsstaben arbetar med intern och extern kommunikation och stöttar dig som medarbetare när du har information du vill nå ut med. Behöver du en film som förmedlar din forskning? Har ni öppnat ett nytt centrum som behöver en webbsida, eller vill du vässa din skrivförmåga? Här får du exempel på vad du kan få hjälp med.

Dream big

Strategiskt bollplank

Kontakta oss tidigt i planeringen av en konferens eller ett nytt centrum så kan vi tillsammans mejsla ut målgrupper, budskap och kommunikationsstrategi.

Kamera

Det här kan vi

"Ingen fråga ska fastna hos oss." Inom enheten kan vi skriva, fota, filma, publicera på webb, granska din presentation och mycket mer. Om vi inte hinner eller har rätt kompetens är vi länken till stöd på KTH eller hos extern part.

Personer vid datorer i grupp

Utbildning och nätverk

Du är KTH:s ansikte utåt och det spelar roll hur du kommunicerar. Därför är vårt uppdrag även att lära dig bli en bättre kommunikatör. ITM:s webbredaktörsnätverk  och kampanjen "Sprid din forskning"  är två exempel. 

Vad behöver du hjälp med?

Nå ut med en nyhet

För att sprida kunskap om vårt arbete på KTH är det viktigt att vi talar om för omvärlden vad vi arbetar med. Vårda dina mediekontakter, använd sociala medier, möt media på ett proffsigt sätt och tipsa ITM:s kommunikationsavdelning om du har en nyhet som kan bli en artikel, en notis eller ett pressmeddelande. Ibland skriver vi nyheten, ibland är det KTH:s innehållsgrupp som gör jobbet.

Tipsa infomaster@itm.kth.se  och redaktion@kth.se .

Läs om hur du kan nå ut med din nyhet på KTH

Lär dig hur du möter media

Presentationer

ITM-specifikt informationsmaterial (PowerPoint och PDF)

KTH-övergripande material (PowerPoint, film, folder med mera)

KTH-mallar för PowerPoint

Uppdatera din profilsida

Profilsidorna är några av KTH:s mest besökta sidor. Profilsidan är din plats att beskriva dig själv och ditt arbete, både för utomstående och för anställda på KTH. Det här är ofta den första träff en utomstående får när de söker på ditt namn - se till att den är ett bra skyltfönster.

Läs om hur du uppdaterar din profilsida

Kontakta infomaster@itm.kth.se om du behöver ett nytt porträttfoto

Arrangera ett event

Det är värt att lägga lite omsorg kring ett event, även om det "bara" är ett seminarium. Att nå rätt målgrupp, få dem att vilja delta och sedan få veta vad de tyckte, gör ett seminariet mer meningsfullt.

KTH:s stöd vid större evenemang och konferenser

Skolans råd och tips för mindre events

Filmproduktion

Rörlig media är utmärkt i vissa fall. Vid kortare filmproduktioner för webb och sociala medier kan ITM:s kommunikatörer sköta allt från manus till slutprodukt. Behöver du en proffsproduktion kan vi sätta dig i kontakt med KTH:s mediaproduktion eller reklambyrå. 

Kontakta infomaster@itm.kth.se om du behöver en film

Fotografering

Behöver du foton av hög kvalitet förmedlar vi kontaker till någon av våra upphandlade fotografer. Då kostar en halvdag med fotograf cirka 7500 kr, vilket resulterar i upp till 10 foton. Porträttfoton hjälper ITM:s kommunikatörer till med.

Kontakta infomaster@itm.kth.se med dina fotoförfrågningar

Publicera på webb

Behöver du hjälp med att publicera på webben finns det utsedda redaktörer på institutionerna som sköter det. Det finns även en webbansvarig för ITM-skolan som ger råd kring struktur, policies och webbergonomi.

Kontakta ITM:s webbredaktörer

Anmäl dig till Polopolykursen om du ska börja webbpublicera

Råd till ITM:s redaktörer

Kontakta infomaster@itm.kth.se om du behöver en ny webbsida

Använda sociala medier

ITM-skolan koordinerar LinkedIn-sidan Materials Science at KTH. KTH kommunicerar i ett antal sociala medier (Facebook, Twitter, Instagram, Tik-Tok, LinkedIn och Youtube). Använd gärna dina personliga profilsidor i sociala medier, men starta ingen organisationssida utan att först konsultera skolans eller GVS kommunikatörer. 

Tips för dig som vill kommunicera i egna sociala media

Profilsaker och trycksaker

Beställa tryck och profilprodukter på KTH

Lära dig kommunicera på egen hand

Genom att lägga lite tid på att få dina resultat att synas i flera kanaler än vetenskapliga tidskrifter kommer ännu fler människor i kontakt med forskningen. Du ökar alltså chansen att fler läser, diskuterar och delar dina artiklar. Inom Sprid din forskning  samlar ITM-skolan tips, checklistor, kurser och föreläsningar som kan göra dig till en bättre kommunikatör.

Kontakta kommunikationsstaben

Kommunikationsstaben på ITM-skolan är ansvarig för skolans kommunikation. Kontakta oss om du behöver hjälp och stöd med något: infomaster@itm.kth.se .