Kommunikation på ITM
Kommunikation ITM arbetar med intern och extern kommunikation och stöttar dig som medarbetare när du har information du vill nå ut med. Behöver du en film som förmedlar din forskning? Har ni öppnat ett nytt centrum som behöver en webbsida, eller vill du vässa din skrivförmåga? Här får du exempel på vad du kan få hjälp med.
Kontakta kommunikatörer som stöttar ITM
ITM Kommunikation är ansvarig för skolans kommunikation. Kontakta oss om du behöver hjälp och stöd med något: infomaster@itm.kth.se .
Ansvariga för kommunikation på KTH
T.f. kommunikationschef på KTH och chef för Kommunikationsavdelningen som består av fem grupper: Skolkommunikation, Staben, Kommunikationsstöd, Varumärke och Innehåll och press.
Vad behöver du hjälp med?
Nå ut med en nyhet
För att sprida kunskap om vårt arbete på KTH är det viktigt att vi talar om för omvärlden vad vi arbetar med. Vårda dina mediekontakter, använd sociala medier, möt media på ett proffsigt sätt och tipsa ITM:s kommunikationsavdelning om du har en nyhet som kan bli en artikel, en notis eller ett pressmeddelande. Ibland skriver vi nyheten, ibland är det KTH:s innehållsgrupp som gör jobbet.
Tipsa infomaster@itm.kth.se och redaktion@kth.se .
Läs om hur du kan nå ut med din nyhet på KTH
Presentationer
ITM-specifikt informationsmaterial (PowerPoint och PDF)
KTH-övergripande material (PowerPoint, film, folder med mera)
Uppdatera din profilsida
Profilsidorna är några av KTH:s mest besökta sidor. Profilsidan är din plats att beskriva dig själv och ditt arbete, både för utomstående och för anställda på KTH. Det här är ofta den första träff en utomstående får när de söker på ditt namn – se till att den är ett bra skyltfönster.
Läs om hur du uppdaterar din profilsida
Kontakta infomaster@itm.kth.se om du behöver ett nytt porträttfoto
Arrangera ett event
Det är värt att lägga lite omsorg kring ett event, även om det "bara" är ett seminarium. Att nå rätt målgrupp, få dem att vilja delta och sedan få veta vad de tyckte, gör ett seminariet mer meningsfullt.
KTH:s stöd vid större evenemang och konferenser
Skolans råd och tips för mindre events
Filmproduktion
Rörlig media är utmärkt i vissa fall. Vid kortare filmproduktioner för webb och sociala medier kan ITM:s kommunikatörer sköta allt från manus till slutprodukt. Behöver du en proffsproduktion kan vi sätta dig i kontakt med KTH:s upphandlade mediebyrå.
Kontakta infomaster@itm.kth.se om du behöver en film
Fotografering
Behöver du foton av hög kvalitet förmedlar vi kontakter till någon av våra upphandlade fotografer. Då kostar en halvdag med fotograf cirka 7500 kr, vilket resulterar i upp till 10 foton. Porträttfoton hjälper ITM:s kommunikatörer till med.
Kontakta infomaster@itm.kth.se med dina fotoförfrågningar
Publicera på webb
Behöver du hjälp med att publicera på webben finns det utsedda redaktörer på institutionerna som sköter det. Det finns även en webbansvarig för ITM-skolan som ger råd kring struktur, policies och webbergonomi.
Anmäl dig till Polopolykursen om du ska börja webbpublicera
Lär dig digital tillgänglighet
Kontakta infomaster@itm.kth.se om du behöver en ny webbsida
Använda sociala medier
ITM-skolan koordinerar LinkedIn-sidorna Materials Science at KTH och Energy at KTH. KTH kommunicerar i ett antal sociala medier (Facebook, X, Instagram, Tik-Tok, LinkedIn och Youtube). Använd gärna dina personliga profilsidor i sociala medier, men starta ingen organisationssida utan att först konsultera skolans eller VS kommunikatörer.
Tipsa till ämnessidor på LinkedIn
Lär dig kommunicera i egna sociala media
Profilsaker och trycksaker
Beställa tryck och profilprodukter på KTH
Lära dig kommunicera på egen hand
Genom att lägga lite tid på att få dina resultat att synas i flera kanaler än vetenskapliga tidskrifter kommer ännu fler människor i kontakt med forskningen. Du ökar alltså chansen att fler läser, diskuterar och delar dina artiklar. Inom Sprid din forskning samlar ITM-skolan tips, checklistor, kurser och föreläsningar som kan göra dig till en bättre kommunikatör.