Dela forskning i sociala medier
Lär dig hur du på bästa sätt kan dela och sprida din forskning i sociala medier samt undvika vanliga fallgropar.
Att dela med dig av ditt arbete i sociala medier är ett bra sätt att komma i kontakt med andra forskare som är intresserade av samma ämne, bygga nätverk och följa de större nationella och internationella diskussionerna. Det kan också öppna upp för nya diskussioner och möjligheter med personer som du aldrig hade träffat i andra sammanhang, och nå ut till allmänheten med din forskning.
Kom ihåg att ha tålamod. Det tar tid och engagemang att bygga upp nya kanaler och följare i sociala medier. Försök därför att göra inlägg regelbundet, speciellt i början. Konsekvens är viktigt.
Börja arbeta med sociala medier
Välj din kanal
Börja med att noga välja en eller ett par kanaler som du tror som kan tänkas passa utifrån vad du vill uppnå. Här kan du börja med att identifiera grupper och nätverk på respektive plattform för att nå personer som är intresserade av forskningsnyheter inom ditt område.
Tänk igenom ditt syfte
Tänk över vad syftet med ditt personliga konto är. Är det enbart professionellt, vill du fokusera på en särskild sakfråga? Vem är det du representerar och vad vill du uppnå?
Vilka vill du nå?
Fundera på vilka som kan vara intresserad av din forskning och vilka du vill nå. Vilken typ av interaktion vill du ha? Det är viktigt att identifiera målgruppen och tänka på dem när man publicerar. Vilka är deras drivkrafter? Det här är avgörande när du väljer vilken kanal du vill använda dig av.
Hur formulerar du dig?
Skriv med målgruppen i fokus. Förklara varför din forskning är viktig. Ett tips är att ta för vana att till varje artikel även formulera ett ”miniabstract” där forskningens ”vad och varför” förklaras i 3-5 meningar. Dessa är väldigt användbara i sociala media.
Plattformar för att sprida forskning
En profilsida på LinkedIn är ett bra sätt att stärka ditt personliga varumärke och utöka ditt nätverk, vilket i sin tur ökar möjligheterna att få nya anslag och ingå spännande samarbeten.
Undvik att starta egna LinkedIn-sidor för arbetsplatsens centrum eller enheter. Använd istället KTH:s ämnessidor på LinkedIn. Människor är intresserade av ämnesområden – inte det organisatoriska.
Läs mer om hur du tipsar till KTH:s ämnessidor på LinkedIn.
Att få till en välfungerande LinkedIn-sida kräver ingen stor insats. Beta av de olika delarna nedan en i taget och därefter behöver inte lägga många minuter i veckan för att ha en välfungerande och aktiv sida.
Skapa din profilsida på LinkedIn
Profilfoto och bakgrundsbild
Välj ett foto som är nytaget och där du ser ut som dig själv, låt ansiktet uppta ca 60% av bildytan och klä dig som du skulle klä dig på jobbet. Bakgrundsbilden är det andra visuella elementet högst upp på din profilsida. Det fångar människors uppmärksamhet, sätter sammanhanget och visar vad som är viktigt för dig i din yrkesroll. En bild från labbet där du arbetar eller en symbolisk bild för ämnesområdet du brinner för kan få besökare att snabbt förstå vem du är.
Skapa en rubrik som är något mer än bara din titel
Det finns ingen regel som säger att beskrivningen högst upp på din profilsida måste vara en akademisk titel eller jobbtitel. Använd rubrikfältet för att säga lite mer om hur du ser på din roll, varför du gör vad du gör och vad som får dig engagerad.
Exempel: Kommunikatör med lång webberfarenhet och hållbarhetsengagemang eller Senior Design Lecturer and Project Manager with a passion for Design and Sustainability.
Storyn om dig själv
I fältet Om skriver du en sammanfattning om dig själv. I stället för att lista dina kunskaper eller titlar du har haft, försök att förklara varför vissa färdigheter eller kunskaper spelar roll, och skillnaden de kan göra för de människor du arbetar med eller för samhället. Här kan du passa på att prata om samhällsnyttan du bidrar med. Det värdesätter både finansiärer och potentiella partners.
Se hur Denise Mc Cluskey beskriver sig själv
Utöka ditt nätverk
Börja med att synka din profil med din e-postadressbok så att du kan få förslag på personer du känner. För att hålla ditt nätverk uppdaterat bör du ta för vana att följa upp möten, konferenser och seminarier med LinkedIn-förfrågningar till personer som deltagit.
Lista dina kompetenser
En snabb åtgärd är att bläddra igenom listan med kompetenser och välja de som är relevanta för dig. Det hjälper till att underbygga beskrivningen i din rubrik och sammanfattning. Kom ihåg att förbli relevant och inte göra listan för lång, utan välj ut färdigheter som är kärnan i den du är.
Lägg krut på bedrifter
Avsnittet publikationer är ett av de mest outnyttjade i LinkedIn-profiler, vilket innebär att du verkligen kan sticka ut från mängden när du använder den. Oavsett om det är en vetenskaplig artikel, ett bokkapitel eller ett blogginlägg bör du lägga dem under just publikationer. Du hittar avsnittet under bedrifter tillsammans med bland annat utmärkelser, kurser och projekt. Ta för vana att lägga in dina publikationer och projekt här, både de pågående och avslutade och länka till projektsidan så att besökare kan läsa mer. Har du dessutom fått patent på någonting, ett pris eller utmärkelse är det här du stoltserar med dem.
Se hur Devy Kartika Ratnasari, MSE, har arbetat med publikationer och andra bedrifter
Intyg och rekommendationer
När andra medlemmar kan intyga dina färdigheter ökar din trovärdighet. Till att börja med, gå igenom ditt nätverk och identifiera personer som du tycker förtjänar en rekommendation eller ett intyg från dig. Det triggar ofta människor att ge tillbaka. Fråga efter rekommendationer eller intyg från personer vars ord du verkligen värdesätter. Arbeta sedan proaktivt med dina rekommendationer för att med deras hjälp bygga upp en bild av dig som överensstämmer med verkligheten.
Börja använda LinkedIn
Dela innehåll från KTH
Att dela egna men även andras fallstudier, publikationer och andra forskningsnyheter från KTH hjälper till att nå din målgrupp men också visa vilka områden du jobbar inom. Med ett inlägg kan du nå fler relevanta personer än du skulle nå via till exempel en forskarkonferens Även när du delar arbeten du själv inte är direkt inblandad i visar det på din passion och ditt engagemang.Dela gärna nyheter från någon av KTH:s officiella sidor:
Dela och kommentera
Basnivån är att ha ett nätverk på LinkedIn. Nästa nivå är att bli aktiv genom att dela relevant innehåll med ditt nätverk. Du kan börja med att hålla koll på ditt LinkedIn-flöde och dela innehåll som du tycker är riktigt intressant - och som passar din profil.
Addera en kommentar till dina delade inlägg, då framträder du bättre i flödet. Välformulerade kommentarer gör det också möjligt för dig att dela ett bredare utbud av innehåll. Det kan vara så att du ifrågasätter ett visst resultat i en rapport, men ändå tycker att det är intressant, till exempel. En kommentar kan då visa upp din kunnighet inom området.
Följ relevanta personer inom ditt ämnesområde
Att följa relevanta personer och grupper på LinkedIn hjälper dig att få ett intressant innehåll i ditt flöde, som du sedan kan dela och visar vad du är intresserad av.
Genom att söka upp grupper för dina ämnesområden kan du ytterligare utöka ditt nätverk och diskutera specifika frågor samt dela erfarenheter med andra.
X (f.d. Twitter)
X är en kanal där kommunikationen är kortfattad och snabb och passar bra för korta löpande uppdateringar.
Formulera inläggen som om de vore tidningsrubriker.
Det som är intressant är forskningens ”vad och varför”. ”Sensorer förbättrar livet för amputerade.”“ITM:s komponenter dubblar respiratorkapaciteten” ”Ny metallegering gör fraktfartygen dieselsnåla”.
Ett inlägg kan bara innehålla 280 tecken så håll det kort och kärnfullt. X är tänkt att vara kortfattat och rappt, så krångla inte till språket - trots att det är forskning. Tänk att fler än enbart dina kollegor i forskningsfältet ska förstå. Ett inlägg har begränsat med utrymme så det är okej att skriva övergripande och utelämna detaljerna. Länka istället för vidare läsning.
Hur du får spridning
För att så många som möjligt, och rätt personer, ska se dina inlägg och sprida dem vidare i sina nätverk är det viktigt att vara aktiv, framför allt i början. Här är några knep:
- Följ personer och organisationer som du skulle vilja nå.
- Återpublicera deras inlägg, det vill säga, leta efter andras inlägg, kommentera dem och dela så att de hamnar även i ditt flöde. När du återpublicerar ett annat inlägg, skriv en egen kommentar till detta så att det blir tydligt för dem som följer dig.
- När du sedan börjar skapa innehållsrika inlägg bör samarbetspartners läggs in med @. Så här kan det se ut: Registration open for the digital #LCA Network conference on Nov 26. Keynote @JohanWidheden is one of the highlights. Register now! #lifecyclethinking Link:
- Skicka viktiga inlägg via direktmeddelanden till utvalda personer eller organisationer. Skapa inlägget och från den kan du välja Send via Direct Message.
Så småningom kommer de som du bearbetar få upp ögonen för dig, börja följa dina inlägg och dela i sina nätverk.
Hashtags
Taggningarna # är A och O på X. Genom att tagga bra kan din forskning hamna i viktiga nätverk som når tusentals personer. Börja med att kartlägga vilka hashtags som används inom ditt ämnesområde. Du vill haka på de som är relevanta och upprepa dem ofta. Välj ut ca 3-5 hashtags (nyckelord) att jobba med.
Men hashtags kan även överanvändas och taggar du varje ord blir texten knappt blir läsbar. Max tre taggar per inlägg är ett bra riktmärke och de som inte bakas in i texten kan läggas i slutet av inlägget.
Hashtags under events är ett effektivt sätt att utöka ditt nätverk. Har du ett eget event, uppmana gäster att när de kommenterar eventet, använda en unik hashtag som du väljer. Besökare kan på så sätt få upp ögonen för varandra, du får fler följare och samtliga utökar sina nätverk.