Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

LinkedIn vidgar forskarvärlden

Person som sitter i KTH bibliotek böjd över sin mobil, LinkedIn.
Didem Gürdür Broo har ett brett nätverk över hela världen och kollar sitt LinkedIn-flöde varje morgon för att hålla sig uppdaterad.
Publicerad 2021-02-15

Didem Gürdür Broo började använde LinkedIn för att prata om sin forskning när hon fortfarande var doktorand vid Institutionen för Maskinkontruktion på KTH. Det var för fem år sedan. Idag är LinkedIn en viktig kanal både för att bygga sitt kontaktnät och sprida sina forskningsresultat. Här är hennes bästa tips på hur man bäst använder kanalen.

8 frågor och svar om LinkedIn

Varför började du använda LinkedIn?

Jag ville bland annat följa några organisationer och företag för att se vad de arbetar med. Jag tänkte också att det var den bästa plattformen att bygga ett nätverk relaterat till mitt forskningsämne. Alla vi som forskar vill ju att andra ska lära av dina resultat på ett eller annat sätt. Bortsett från att publicera i vetenskapliga tidskrifter är LinkedIn ett bra sätt att hitta en bredare publik som är intresserad av forskning.

Hur använder du kanalen?

Jag delar gärna mina publikationer när de är tillgängliga. Jag har en personlig webbplats där jag skriver blogginlägg om mig, mitt liv, mitt arbete eller mina hobbyer (fotografi, segling, dykning och så vidare). Jag gillar att dela dessa via LinkedIn också. Jag skriver populärvetenskapliga artiklar om min forskning, som jag också delar på min LinkedIn-profil.

Hur pratar du om komplexa ämnen i en social kanal?

Skärmdump av ett inlägg på LinkedIn.
När Didem kommenterar andras inlägg får man en bild av vad hon går igång på.

Den forskning jag sysslar med är rätt komplicerad. Cyber-fysiska system är ett begrepp som inte betyder någonting för de som inte arbetar med ämnet. Därför måste man använda exempel för att visa hur de här systemen används. Jag väljer oftast exempel som jag har arbetat med, till exempel samarbetsrobotar, självkörande fordon och smarta städer. Jag tror att det bästa sättet att formulera komplicerade frågor är att öva på att formulera enkla inlägg, få feedback och göra det igen. Och inte vara rädd för att förenkla. Jag har turen att vara gift med en advokat. Eftersom hennes värld är helt annorlunda än min är hennes feedback på mina inlägg en bra måttstock på om jag gör mig förstådd.

När jag använder en länk för att dela mina artiklar sammanfattar jag idén i inlägget med exempel. Någon gång lägger jag till frågor som "Gör vi tillräckligt för att göra framtida cyber-fysiska system hållbara?" Sedan förklarar jag vad artikeln handlar om. Jag gillar att använda hashtags. Jag har använt Instagram i flera år (och har 25 000 följare) och har lärt mig att använda hashtags effektivt, vilket jag har haft nytta av även på LinkedIn.

Och vem vill du nå med den här kanalen?

För mig har LinkedIn två syften. För det första att hålla kontakten med personer jag känner: gamla kollegor, industripartners som jag har samarbetat med, forskare som jag träffat på konferenser och så vidare. Jag håller koll på vad de jobbar med och de ser vad jag gör. Ibland finns det grupper för specifika ämnen där jag vill hålla mig uppdaterad. Numera blir jag inbjuden till olika LinkedIn-evenemang av folk jag är LinkedIn-vän med.

För det andra vill jag följa människor vars arbete jag är intresserad av; till exempel kända forskare eller organisationer. Jag följer en del forskningsinstitutioner och vissa nystartade företag som jag gillar för att se hur de utvecklas och vad de fokuserar på.

Vilket resultat får du av att vara med på LinkedIn?

  • Jag har numera ett brett nätverk över hela världen. När jag kollar mitt LinkedIn-flöde på morgonen kan jag verkligen se vad som händer där ute. Mitt nätverk är rätt teknikfokuserat men jag har också kontakt med organisationer som arbetar med ämnen som teknikfilosofi, etik och artificiell intelligens.
  • Jag har träffat människor via LinkedIn som jag har startat projekt tillsammans med.
  • Jag har fikat med människor som läst min populärvetenskapliga artikel och ville diskutera hur deras organisation kan bli bättre.
  • Jag har blivit inbjuden att vara en del av organisationer tack vare mina kontakter på LinkedIn.
  • Idag är jag mentor för kvinnor på olika platser tack vare vår LinkedIn-koppling och vi lär oss mycket av varandra.
  • Och om inget annat: när jag delar mitt forskningsresultat, ser tusentals människor det, några kommentarer och vissa gillar artikeln. Det hjälper mig åtminstone att se att det är många som är intresserade av vad jag gör.

Hur ofta använder du LinkedIn?

Porträtt Didem
Didem Gürdür Broo

Jag kollar min LinkedIn varje dag. Ibland har jag webbplatsen öppen i en flik och kollar flera gånger om dagen. Ofta är jag i kontakt med någon via meddelanden eller har en tråd som pågår relaterat till ett inlägg eller händelse.

Hur bygger du ett nätverk?

Börja med att kontakta personer du redan känner. Det är bra att lägga till en anteckning för att vänligen informera dem varför du skickar och inbjuder. Jag skulle inte rekommendera att skicka inbjudan till personer du inte känner eller har något gemensamt med. När jag har möten med partners och det är uppenbart att vi kommer att fortsätta arbeta tillsammans, då försöker jag lägga till dessa människor i mitt nätverk.

Hur skulle du rekommendera en forskare som är ny på LinkedIn att komma igång?

Det finns många användbara artiklar att läsa innan du skapar en profil. Sedan föreslår jag att du verkligen fyller i din LinkedIn-profil och uppdatera den ofta. Lägg till dina kollegor, affärspartners, industriella samarbetspartners när du startat kontot. Därefter kan du börja följa intressanta ämnen och personer du tycker är relevanta. Men som det mesta i livet kräver det engagemang, energi och lite uthållighet. Efter några år kan du ha ett ordentligt nätverk fullt av människor som verkligen är intresserade av det du delar.

Text: Anna Gullers
Foto: Ulrika Georgsson

5 tips för att lyckas sprida din forskning på LinkedIn

  1. Ta kontakt. Bli vän med personer som kan vara intresserade av ditt arbete.
  2. Dela inlägg (de flesta människor delar inte ens sitt arbete).
  3. Förklara. Lägg till en text när du delar några länkar, där du förklarar varför det är viktigt.
  4. Kommentera och gilla. Om du ser något intressant - kommentera det. Om du gillar det du ser klicka ”Gilla”. Människor delar saker för att få reaktion, om du inte reagerar kommer de antagligen inte att reagera på dina inlägg heller.
  5. Ta hand om din profil och ditt nätverk: Det här är inte statisk plats där du kan dumpa saker. (Om det är så du använder det - förvänta dig heller inga fördelar med den.) Ta hand om ditt nätverk, uppdatera din profil, se över den ofta, och uppmärksamma andras inlägg.

Om Didem Gürdur Broo

Didem Gürdur Broo är framstidsstrateg och arbetar för närvarande som forskningsassistent vid University of Cambridge på temat mänskliga och hållbara cyber-fysiska system. Under våren påbörjar hon en ny tjänst vid Stanford University som Marie Curie-stipendiat. Hon är datavetare med doktorsexamen i mekatronik.

Mer om Didem på hennes profilsida på Cambridge

2 minuter video med Didem om LinkedIn

Föredrar du film framför text?