Till innehåll på sidan

Sprid din forskning

Genom att lägga lite tid på att få dina resultat att synas i flera kanaler än vetenskapliga tidskrifter kommer ännu fler människor i kontakt med forskningen. Du ökar alltså chansen att fler läser, diskuterar och delar dina artiklar. Nedan hittar du en rad tips för dig som vill bli bättre på att kommunicera ut din forskning.

Varför behöver jag kommunicera min forskning? 

Varför behöver du som forskare lägga krut på att kommunicera och sprida din forskning? Räcker det inte med att publicera sig i vetenskapliga tidskrifter?

Framgång inom akademisk forskning har ofta mätts i hur mycket en vetenskaplig artikel citeras i andra vetenskapliga arbeten. Idag kan alla digitala spår som en artikel lämnar efter sig i sociala media eller nyhetsartiklar få betydelse. Om du lägger lite tid på att få dina resultat att synas i flera kanaler kommer också fler människor i kontakt med forskningen. Du ökar alltså chansen att fler läser, diskuterar och delar dina artiklar. Förhoppningsvis är det idéer som andra kan ha nytta av.

När KTH:s forskning syns utåt hjälper det till att bygga KTH:s varumärke, vilket har betydelse för universitetets ranking, något som lockar ännu fler duktiga människor till KTH.

Som myndighet har KTH även en skyldighet att visa vad man gör för skattepengarna. Även forskningsfinansiärerna är intresserade av att veta vad de får för sina pengar. Vissa forskningsfinansiärer har börjat fråga efter kommunikationsplaner i sina utlysningar och förväntar sig återkoppling om hur forskningsresultat delats med journalister och allmänhet.

Obs! Den här sidan är under uppbyggnad

Innehåll kan tillkomma och ändras allteftersom.

Lär dig mer 

Tips for publicering i sociala media

  1. Välj plattform utifrån vilka du vill nå. Fokusera på 1-2 som du arbetar aktivt med.
  2. Glöm inte att länka till originalartikeln.
  3. Lägg till nyckelord eller hashtags så folk hittar ditt arbete.
  4. Ha alltid med en bild.
  5. Tänk: ”Who cares” – för vem/vilka är forskningen viktig?
  6. Tänk på vem du kommunicerar med, målgruppen (och håll detaljnivån nere).
  7. Nämn de kollegor som har medverkat.

Vill du kunna presentera din forskning som ett proffs?

Om du kan prata om din forskning på ett engagerande sätt, kommer du att kunna nå ut med ditt ämne och dina resultat lättare. Delta i ett underhållande och matnyttigt seminarium med workshop som leds av kommunikationsproffsen Anders Sahlman och Pontus Ströbaek. Arrangeras av ITM och EECS.
(Evenemanget är fullbokat, men vi kommer arrangera seminariet igen vid ett senare tillfälle)

Läs mer och anmäl dig till seminariet
Läs intervjun med Anders Sahlman

Inspiration från kollegor

Person som skriker

Tricks som sprider din forskning

Måste en forskare kommunicera vad hen gör, räcker det inte med att publicera sig i vetenskapliga tidskrifter? Och det där med sociala medier har väl inget med forskning att göra? Frågar man Wouter van der Wijngaart handlar framgångsrik forskning om hur du når ut. Han råd lyder: ”Var inte vara rädd att förenkla”.

Skärmpump av en KTH profilsida.

Så skapar du en effektiv profilsida

En genomtänkt KTH-profilsida är ett bra sätt att marknadsföra sig själv och sin forskning - på det sätt du själv önskar. Det är dags att lägga jantelagen på hyllan, en smart profilsida kan göra stor nytta.

Kontakta oss

Låt oss sprida din forskning

Omvärlden är nyfiken på den forskning som bedrivs på ITM-skolan och hur den kan förändra omvärlden. Dela med dig av ditt projekt så att kommunikatörer på ITM-skolan kan sprida ditt viktiga arbete.