Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Scaniasamarbete visar vägen för återvunna komponenter

flera män i en verkstad
iReGear har varit ett framgångsrikt samarbete mellan akademi och industri. Från vänster, Michael Lieder, Business Developer at Scania, Christer Wilhelmsson, workshop manager at Scania, Kevin Karlsson, Industrial Engineer at Scania, Farazee Asif and Jonny Gustafsson, researchers at KTH, and Jens Edberg, Manager Manufacturing at Scandinavian Transmission Service AB.
Publicerad 2025-02-07

Förra året skrev Scania något av historia genom att använda återvunna komponenter i produktionen av nya lastbilar. Till sin hjälp hade man forskare från KTH, och projektet visar vilken potential till cirkuläritet som finns i tillverkningsindustrin.

Forskningsgruppen Cirkulära Tillverkningssystem  vid Institutionen för produktionsteknik vid KTH spelade en nyckelroll i iReGear-projektet, med sin expertis inom den cirkulära ekonomi. Projektet fick visa upp att det faktiskt går att integrera begagnade komponenter i produktionslinjer utformade för nya produkter, som i det här fallet, växellådor.

KTH-forskaren Farazee Asif  säger att man härigenom minskade materialförbrukningen med 50 procent och koldioxidutsläppen med 45 procent jämfört med om alla komponenter till växellådan hade varit nytillverkade.

-För drygt tio år sedan hade vi en vision av att tillverkningsindustri använde återvunna komponenter i produktionen för att använda färre resurser, generera mindre utsläpp och sänka kostnaderna – utan att för den skull kompromissa med kvaliteten, säger Asif.

Trots att det fanns flera tekniska utmaningar med att få in begagnade delar i en högautomatiserad produktionslinje visar iReGear-projektet att vision var genomförbar, säger han.

Genombrott för tillverkningsindustri

Asif säger att projektet skapar ett prejudikat för andra branscher som överväger liknande övergångar till ökad cirkuläritet.

Men än återstår andra hinder, som inte är tekniska: att övervinna konsumenternas och tillverkarnas skepsis mot begagnade delar.

-Många konsumenter uppfattar återvunna komponenter som sämre, och tillverkare oroar sig för att det ska påverka varumärket, säger han. Studier har emellertid visat att återvunna komponenter oftast kan matcha både kvalitet och tillförlitligheten mot nya, samtidigt som de är 30 till 70 procent billigare.