Påverka ramverket – ge din syn på varför, vad och hur!

Medskapa till ramverket för Framtidens utbildning

UTLYSNING

Publicerad 2023-02-20

Ett ramverk för struktur och organisation i förändringen

Kort om ramverkets funktion.

Bidra...

Nu kan du som anställd [eller student?] på KTH bidra med dina tankar, åsikter och förslag på e

Det är ingen idé, eller...?

[Programledningen kan inte lova att just ditt/ert förslag kommer genomföras, men vi lovar att beakta alla bidrag].

Bakgrund

Ramverket för Framtidens utbildning utgörs av 13 principer. Principerna togs initialt fram som exemplifierande förslag av Utbildningsnämndens arbetsgrupp för utredningsprojektet om Framtidens utbildning. Principförslagen presenterades i arbetsgruppens andra del av rapporten "Ett ramverk för framtidens utbildning på KTH" (V-2021-0870), utifrån den första delen av rapporten som utgjordes av en analysdel; en omvärldsanalys och en nulägesanalys av KTH:s utbildningar. I den så kallade ramverksrapporten presenterades principerna med förslag på definition, effektmål och förklarande, eller exemplifierande, text. Arbetsgruppen var måna om att utvecklingen av KTH:s utbildningar inte bara, som tidigare, skulle handla om utbildningsinnehåll utan även skulle ske på systemnivå och innefatta infrastruktur och stöd för att helheten skulle bli bra på sikt.

Under våren 2022 diskuterades principerna i olika KTH-övergripande nätverk och grupperingar. Utifrån återkopplingen modifierades principernas namn, ordning och definitioner, och i juni fattade rektor Sigbritt Karlsson beslut om att anta principerna  som ska utgöra ramverket för utvecklingen av KTH:s utbildningar.

För bättre inkludering

I glappet mellan rektorsbeslutet om principerna i juni och innan programledningen blev tillsatt i december 2022, blev det tydligt att diskussionen om principerna inte varit tillfredsställande; den första förankringsrundan hade inte varit tillräckligt inkluderande, och många enskilda lärare och andra anställda hade inte fått möjlighet att bidra.

Därför får nu alla anställda [och studenter?] på KTH en möjlighet att bidra och påverka ramverket.

Skicka in formulär individuellt eller som grupp

[Fyll i formuläret] senast

Fyll i individuellt eller för din enhet. Här finns ett förslag [länk till presentation av AKH:s workshop?] på hur ni skulle kunna genomföra en workshop för att komma fram till vad ni tycker och vill.

Om du eller din enhet har frågor:

Mejla framtiden@kth.se  eller slacka #kth-framtidens-utbildning .