Till innehåll på sidan

Att främja lärande och förebygga fusk

Frågan om säkerhet mot fusk vid examination är mer aktuell än någonsin. Nya examinationsformer tar plats bredvid de traditionella samtidigt som generativa AI-verktyg slår igenom (som ChatGPT). PriU-gruppen för bedömnings- och examinationsmetoder kommer i detta Lunch ‘n’ Learn-webbinarium att presentera gruppens uppdaterade rapport "Att främja lärande och förebygga fusk". Kom och ta del av rapportens budskap, ställ frågor och delta i en diskussion för att främja en kultur av lärande.

Tid: On 2023-05-10 kl 12.15 - 13.00

Videolänk: Online i Zoom

Språk: Svenska

Medverkande: Viggo Kann, Magnus Andersson, Ninni Carlsund, Camilla Björn

Exportera till kalender

Webbinariet ges på svenska.

Åtgärder för att minimera fusk

Fusk är ett komplext problem. Avsikten med rapporten Att främja lärande och förebygga fusk  är att öka medvetenheten om olika former av fusk och examination, samt uppmuntra till diskussion om detta. PriU-gruppen för bedömnings- och examinationsmetoder vill även främja en kultur av lärande med denna rapport. De har kategoriserat olika åtgärder som kan användas för att minimera fusk i fyra åtgärdskategorier:

  • kulturella
  • disciplinära
  • pedagogiska
  • kontrollerande.

Kategorierna har även delats upp på tre olika nivåer:

  • studentnivå
  • lärarnivå
  • lärosätesnivå.

I rapporten presenteras åtgärderna både i form av en tabell och som separata punktlistor för studenter, lärare och lärosätet KTH. Rapporten har presenterats för KTH:s utbildningsnämnd, studierektorsnätverket och programansvarigas nätverk.

Webbinariets agenda

Webbinariet inleds med en presentation av rapportens budskap och viktigaste delar. Därefter följer 10-15 minuters frågestund och diskussion. På Storträffen 26 maj kommer det att finnas ytterligare möjligheter att diskutera ämnet.

Presentatörer

Christina Marianne Carlsund Levin
Christina Marianne Carlsund Levin
universitetslektor +4687908193
Camilla Björn
Camilla Björn
doktorand
Innehållsansvarig:e-learning@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2023-04-27