Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Framtidens utbildning på Storträffen hösten 2025

Fotokollage från Storträffen våren 2025
Vårens Storträff 2025, som samarrangerades med KTH SoTL-konferensen, besöktes av podden Fikasnack om framtidens utbildning (Se #59).

Här ser du programpunkter och aktiviteter som relaterar till KTH:s förändringsprogram Framtidens utbildning på Storträffen för utbildning den 1 december 2025. Temat denna träff är: "Utbildning med och utan AI".

Tid: Må 2025-12-01 kl 12.00 - 16.30

Plats: Q-huset

Språk: Svenska som huvudspråk

Exportera till kalender

Anmäl dig till storträffen HT25

I anmälningsformuläret får du bland annat ange vilka diskussionsteman du är mest intresserad av. Om du fyller i det senast 20 november hjälper det oss att välja ut vilka diskussioner som ska ske under storträffen. Anmälan är öppen till 30 november.

Anmälan till storträffen HT25

Storträffen  arrangeras av Storträffskommittén som leds av Elizabeth Keller och Viggo Kann på institutionen för lärande (LES).

Informationen på sidan uppdateras löpande.

Posterutställning till lunch och fika i Q31

Från kl. 12.00 kan du som anmält dig till Storträffen hämta din lunch och läsa om årets aktuella projekt i posterutställningen i Q31. Vi har uppdaterat Framtidens utbildnings webbsidor  med alla projekt  i vår projektportfölj – både på svenska och engelska. Projektpostrarna på Storträffen är uppdaterade med projektens status. Vissa projektledare kommer finnas på plats vid lunch kl. 12.00-12.30 och fika kl. 14.45-15.15.

Programledaren i plenum

Programledare Anna Jerbrant deltar i den inledande plenumsessionen (startar kl. 12.30) som även streamas i Q31.

Anna Jerbrant
Anna Jerbrant Programledare Framtidens utbildning

Intresseanmäl dig till temabordsförslag i Q31

Vid diskussionsrundorna kommer Q31 användas temabord som relaterar till Framtidens utbildning. När du anmäler dig till Storträffen kan du intressemarkera nedan temaförslag med formaten diskussioner, höra mer om och samla in synpunkter på ett förslag.

Diskussioner

AI i KTH-kurser – förbättrar det eller hotar det studenternas lärande?

Olga Viberg
Olga Viberg Framtidens utbildnings klusterledare AI och lärande i högre utbildning
Anna Jerbrant
Anna Jerbrant universitetslektor

Läs nyhetsartikeln: Ny principledare och klusterledare i Framtidens utbildning

"AI-verktyg som ChatGPT öppnar för snabbare problemlösning, mer individualiserad hjälp och nya sätt att (sam)skriva akademiska texter. Samtidigt riskerar de att underminera kritiskt tänkande, minska ansträngning och försvaga centrala ingenjörsfärdigheter om de används okritiskt. Frågan är inte om AI ska användas, utan hur – på vilka sätt kan vi integrera AI i våra kurser så att det stärker studenters förståelse, självreglering och kreativitet, snarare än att ersätta det lärande som ska ske?"

Studeteknik i Canvas

Marcus Lithander
Marcus Lithander Projektledare, Framtidens utbildnings principledare för P3: Aktivt studentcentrerat lärande

Marcus projektleder: Kursdesign, lärande och kvalitetsutveckling  

"Vad skulle hända med lärandet och genomströmningen i din kurs om studenterna fick tillgång till effektiv studieteknik? Forskning från kognitiv psykologi visar att retrieval practice, spacing och självtestning fungerar. Forskningen är tydlig. Det vore nästan slöseri att inte använda det. Lärare på KTH har en unik chans att leda vägen. I Canvas finns det kraftfulla funktioner som många inte upptäcker. Under passet visar vi några av de verktyg som redan finns. Enkla quiz. Reflektionsrutor. Automatiska påminnelser. Små förändringar som ger stor effekt. Studieteknik är ingen extrakurs. Det är en genväg till bättre lärande. Och du, studenter älskar det!"

Höra mer om 

Projektet Datadrivet Learning Agreement

Andreas Feldmann
Andreas Feldmann universitetslektor

Andreas projektleder: Datadrivet learning agreement och tillgodoräknande – DDLA

"DDLA är i grunden en portal med en databas, som kan användas av programansvariga m fl för att göra bedömningar av kurser som studenter vill läsa under utbytesstudier. Verktyget ökar transparens och rättssäkerhet för både bedömare och studenter och effektiviserar processen. Projektet är i slutfasen och vid storträffen kommit såpass långt att de program/skolor som vill, kan börja använda det."

Samla in synpunkter på ett förslag

En virtuell kursplan där programmål, kursmål och läraktiviteter kan följas upp – hur skulle en sådan kunna se ut?

Marie Magnell
Marie Magnell universitetsadjunkt

Marie projektleder: Virtuell kursplan för hållbar utveckling (HU) i TINTE

"Det saknas ett bra underlag för PA att ta med in i diskussioner med kursansvariga om hur t ex JML kan integreras i ett utbildningsprograms kurser. Under passet kommer vi att titta på ett förslag till en “virtuell kursplan” där läraktiviteter med fokus på JML kopplas till mål på program- och kursnivå. Syftet är att hitta ett sätt att illustrera hur examensmålen inom JML realiseras i ett utbildningsprogram. Varmt välkommen att delta och få möjlighet att lämna dina synpunkter, tankar och förslag!"

Hur kan vi samarbeta bättre mellan kursomgångar/kurser?

Emma Enström
Emma Enström universitetsadjunkt
Emma Riese
Emma Riese universitetsadjunkt

Emma och Emma projektleder: Starkare tillsammans! lärarteam för programmeringskurser

"Vi som är kursledare är ofta ensamma kaptener på skutan - på gott och ont. De flesta värnar om sitt självbestämmande och handlingsutrymme, men om en lärare blir sjuk eller slutar plötsligt är det svårt att hantera.Om det behövs assistenter på en kurs är det inte alldeles självförklarande om den kursen helt eller delvis täcks av andra kurser, vilket gör det svårt för assistenter att veta om de är kvalificerade att jobba med kursen och hur kursmoment går till i specifika kursomgångar. Olika kursledare kan också ansvarar för olika kursomgångar av samma kurs och då blir det även viktigt att de skillnader som finns är välmotiverade och tydliga för alla inblandade. I vårt projekt, som fokuserar på inledande programmeringskurser, undersöker vi hur mycket vi kan enas om och i vilka former vi lättast kan täcka upp för varandra. Hur ser det ut på era avdelningar?"

Kontakt

framtiden@kth.se