Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Fikasnack om olika perspektiv på AI i högre utbildning med professor Arnold Pears och studenten Avid Fayaz

Podden "Fikasnack om framtidens utbildning" – avsnitt 48

Arnold Pears och Avid Fayaz

Johan Fridell fikasnackar med gäster från eller utanför KTH om framtidens utbildning i allmänhet och KTH:s förändringsprogram "Framtidens utbildning" i synnerhet. I avsnitt 48 samtalar Johan med Arnold Pears och studenten Avid Fayaz om AI i högre utbildning. Avsnittet lägger en grund för en bredare strategisk diskussion på KTH om AI-verktyg och färdigheter i våra utbildningar.

Tid: On 2024-11-06 kl 15.00 - 15.30

Videolänk: Zoom

Språk: Svenska

Medverkande: Johan Fridell, Arnold Pears, Avid Fayaz

Exportera till kalender

Har du frågor till Arnold och Fayaz?

Då är du välkommen att mejla frågorna i förväg till framtiden@kth.se  eller skriv dem lajv i Zoomchatten onsdag 6 november kl. 15.00–15.30.

Årets Nobelpriser har visat att AI har både många användningsområden och en självklar plats i högre utbildning. Hur tänker studenter kring AI – som inte bara är ChatGPT – och utbildning? Hur och när ska AI användas, vilka "typer" av AI handlar det om?

Vi får både ett lärar- och studentperspektiv till en bredare strategisk diskussion på KTH om AI- verktyg och färdigheter i våra utbildningar.

Grafik: robothand möter mänsklig hand.
Grafik från Unsplash.

Läsning

Artiklar på temat "AI och människan"

I en serie artiklar med AI och människan i fokus presenteras spännande forskning från KTH.

Tema: AI och människan (kth.se)

Dagens gäster: Arnold Pears och Avid Fayaz

Arnold är professor i datavetenskap och teknikvetenskapens lärande. Utöver att undervisa och vara prefekt för Institutionen för lärande (LES)  vid ITM-skolan* leder han ett projekt i Framtidens utbildning om "Integrering av AI som ämnesinnehåll i utbildning på KTH".

Arnolds profil

Avid är student, lärarassistent, forskarassistent och ordförande i utbildningsteamet KTH AI sällskapet. För närvarande utvecklar han nya AI-baserade modeller som kan användas för att automatisera delar av det arbete som utförs av lärarassistenter (TA:s) i programmeringskurser. Avid har en egen blogg  och driver en AI-podd ("The AI Pod" Youtube) / The AI Pod (Spotify) .

Avids profil (eng)

* Skolan för industriell teknik och management (ITM)

Om podden

Johan Fridell fikasnackar med gäster från eller utanför KTH om framtidens utbildning i allmänhet och KTH:s förändringsprogram Framtidens utbildning i synnerhet.

Fikasnackspodd varannan onsdag från hösten 2024

Från 28 augusti kommer Fikasnack om framtidens utbildning att köra varannan vecka tills vidare. Har du frågor, synpunkter eller förslag på ämnen/gäster till podden är du välkommen att mejla programledningen till framtiden@kth.se

Tidigare avsnitt

KTH Play

Varje avsnitt textas i KTH Play , först automatiskt och sen (efter ett tag) med manuell korr. Vill du skriva ut textfilen hittar du transkribersfunktionen om du klickar på ikonen längst uppe till höger i videovyn.

Spotify

Spotify

Youtube

youtube.com/@framtidensutbildning

Medskapa till podden

Eftersom vi poddar live, så har du möjlighet att ställa frågor och kommentera under samtalets gång. Har du egna önskemål om vad du skulle vilja höra, eller kanske till och med delta själv i podden är du välkommen att höra av dig till framtiden@kth.se  (skriv "podd" i ämnesraden).

Poddvärd: Johan Fridell

Kanske du känner igen poddvärden Johan Fridell, som under coronapandemin fikapoddade med en tidigare KTH-kollega om digitalisering på KTH. Sök på Fikapodden (& Fika) på Spotify eller Youtube.