Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Fikasnack om kursdesign och studieteknik med Lydia Boij och Sara Naumann

Podden "Fikasnack om framtidens utbildning" – avsnitt 64

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack om framtidens utbildning #64, bild på Sara och Lydia
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 64 med Sara Naumann och Lydia Boij. Grafik: Malin Ringsby, KTH.

Hur kan studenternas lärande förbättras? Vad kan läraren göra? Vad kan studenten göra? Marcus Lithander (poddvärd) och Anna Jerbrant (programledare, Framtidens utbildning)  fikasnackar i avsnitt 64 med Lydia Boij (THS) och Sara Naumann (prefekt och programansvarig).

Tid: On 2025-09-24 kl 15.00 - 15.30

Videolänk: Zoom

Språk: Svenska

Medverkande: Marcus Lithander, Anna Jerbrant, Lydia Boij och Sara Naumann

Exportera till kalender

Princip 3

Aktivt studentcentrerat lärande

"Vid KTH präglas pedagogiken av studentcentrerade metoder och läraktiviteter som åstadkommer långsiktigt djuplärande och effektivisering av undervisningen."

Definitioner av ramverkets 13 principer

Lajvsamtal om hur studenternas lärande kan förbättras

Vad kan lärare göra för att förbättra studenters studieteknik?

Gäster: Lydia Boij och Sara Naumann 

Vid dagens lajvsamtal diskuterar Marcus och Anna med Lydia Boij, ordförande i KTH:s studentkår (THS) och Sara Naumann . Sara är prefekt på institutionen för Ingenjörspedagogik (IP) och programansvarig (PA) för högskoleingenjörsprogrammet i Kemiteknik. Tillsammans med Magnus Johnsson (PA för Kemiteknik civilingenjör) driver hon ett projekt inom Framtidens utbildning som undersöker hur genomströmningen kan förbättras, bland annat genom att hjälpa studenterna till förbättrad studieteknik (efter förslag från studenterna). 

Principledaren Marcus

Marcus Lithander är inte bara poddvärd. Som forskare inom kognitiv psykologi bidrar han med forskningsperspektivet till dagens samtal. Marcus är även nybliven principledare för Aktivt studentcentrerat lärande i Framtidens utbildning.

Sara har bjudit in Marcus att leda ett seminarium för lärare om hur studieteknik kan integreras i kurser under årskurs 1.

Kontakt

Eventuella frågor/förslag mejlas till framtiden@kth.se .

Om podden 2025

Tidigare avsnitt

KTH Play

Varje avsnitt textas i KTH Play , först automatiskt och sen (efter ett tag) med manuell korr. Vill du skriva ut textfilen hittar du transkribersfunktionen om du klickar på 1. ikonen längst uppe till höger i videovyn (textningsfält kommer fram till vänster i videovyn) och 2. Klickar på 3-pricksmenyn som kommer fram efter 1:an.

Spotify

Spotify

Youtube

youtube.com/@framtidensutbildning

Fikasnack om framtidens utbildning fortsätter varannan vecka med gäster från eller utanför KTH för kunskapsdelning, erfarenhetsutbyte och inspiration till utbildningsutveckling. Poddarna är vanligtvis lajv, men ibland är avsnitten förinspelade. Och ibland, när vi besöker olika KTH-miljöer, är poddarna bäst konsumerade som videopodd (KTH Play eller Youtube).

Fråga lajv i Zoomchatten eller mejla i förväg

Eftersom vi oftast poddar lajv, så har du möjlighet att ställa frågor och kommentera under samtalets gång. Du kan också ställa frågor i förväg genom att mejla framtiden@kth.se .

Vad skulle du vilja lyssna på?

Mejla till framtiden@kth.se  (skriv "Fikasnack" i ämnesraden) dina önskemål på ämnen du skulle vilja höra mer om eller gäster du skulle vilja att vi bjöd in till podden. 

Poddvärd: Marcus Lithander