Utforska den framtida inriktningen för ingenjörsutbildningen
Seminarium 2 (2) med Dr Ruth Graham som besöker KTH 23-24 augusti 2023
I det ständigt föränderliga utbildningslandskapet har de djupgående effekterna av kriser ofta fungerat som en katalysator för förändring. Seminariet omfattar en omfattande analys av viktiga teman från två rapporter. Deltagarna kommer att få en nyanserad förståelse för hur motgångar kan främja kreativitet, omforma pedagogiska metoder och driva på tekniska innovationer inom utbildning.
Tid: To 2023-08-24 kl 12.00 - 13.00
Plats: Digital Futures Hub, Osquars Backe 5 2 tr, KTH Campus
Videolänk: Zoom-ID 695 6088 7455 (password: 755440)
Språk: Engelska
Medverkande: Dr Ruth Graham
Lunchmacka till de 50 första seminariegästerna (först till kvarn!).
Ingenjörsutbildningen i förändring
Den systematiska omvandlingen av ingenjörsutbildningen har sina rötter i årtiondet före covid-19-pandemin. Ingenjörsfakulteter och deras institutionella ledare över hela världen drev fram förändringar i ingenjörsutbildningarnas läroplaner för att säkerställa att morgondagens ingenjörer har de kompetenser som behövs för att hantera de ekonomiska, sociala och miljömässiga utmaningarna under 2000-talet.
Men pandemin har varit en ytterligare katalysator för förändring och krävt stora reformer av programutformning och -utbud och studentupplevelsen som helhet. Tillsammans kommer dessa förändringar att ha en stor inverkan på den framtida utvecklingen av ingenjörsutbildningssektorn.
Dessa rapporter står i centrum för detta lunchseminarium som lovar att belysa det intrikata samspelet mellan kriser och utbildningsinnovation.
- Rapporten Global state of the art in engineering education (pdf at rhgraham.org) (2018), som ger en global översikt över spjutspetspraxis inom ingenjörsutbildning och de trender som kommer att forma ingenjörsutbildningen i framtiden;
- Rapporten Crisis and Catalyst (pdf at ceeda.org) (2022), som undersöker effekterna av covid-19 på ingenjörsutbildningar i hela världen.
Delta på seminariet för att ta reda på krisernas omvälvande kraft och upptäcka den potential de har som katalysatorer för en ljusare framtid inom ingenjörsutbildningen.