Sätt att belöna och erkänna universitetsundervisningen
Seminarium 1 (2) med Dr Ruth Graham som besöker KTH 23-24 augusti 2023
Delta i seminarium som leds av doktor Ruth Graham, där vi fördjupar oss i undervisningskultur och hur vi kan reformera lärares karriärutveckling.
Tid: On 2023-08-23 kl 16.00 - 17.00
Plats: Salongen i KTH Biblioteket, Osquars backe 31
Videolänk: Zoom
Språk: Engelska
Medverkande: Dr Ruth Graham
Inverkan på undervisning och inlärning
Under de senaste decennierna har allt fler röster höjts för en genomgripande reform av de system som ligger till grund för akademisk karriärutveckling vid universitet världen över. Särskild oro har ofta uttryckts över marginaliseringen av akademikers inverkan på undervisning och lärande under utnämnings- och befordringsprocesser.
Men en anmärkningsvärd förändring är på gång, där banbrytande institutioner omprövar hur de utvärderar, stöder och belönar akademikernas bidrag till undervisning och lärande. Förändringarna har tagit fart i takt med att universiteten har gått samman med nationella och globala kollegor för att driva på institutionsövergripande reformer av karriärvägar och befordringskriterier.
Nätverket Advancing Teaching
Presentationen kommer att kartlägga de framsteg som gjorts av Advancing Teaching (på engelska) ett globalt nätverk med över 50 universitet som ägnar sig åt att informera, stödja och sammanföra universitet med detta gemensamma uppdrag för systemisk förändring. I synnerhet kommer följande att belysas:
- Career Framework for University Teaching: ett verktyg som utvecklats för att stödja karriärutveckling på grundval av akademisk inverkan på undervisning och lärande och som har antagits och anpassats av universitet i hela nätverket;
Teaching Cultures Survey: resultat av en tvärsnittsundersökning som utformats för att kartlägga den upplevda kulturen och statusen för undervisning vid universitet över hela världen som genomför systematiska reformer av sina akademiska belöningssystem;
Roadmap For Change: vägledning om hur processen för institutionell förändring kan planeras och genomföras baserat på erfarenheter från universitet som har genomfört förändringar av sina stöd- och belöningssystem, både framgångsrikt och misslyckat.
Föredraget avslutas med en diskussion om hur drivkraften för att förbättra belöningen av universitetsundervisning kan främjas och upprätthållas.
Missa inte chansen att förbättra dina undervisningskunskaper och göra dina klassrum mer välkomnande och kulturellt känsliga.