Till innehåll på sidan

Sätt att belöna och erkänna universitetsundervisningen

Seminarium 1 (2) med Dr Ruth Graham som besöker KTH 23-24 augusti 2023

Delta i seminarium som leds av doktor Ruth Graham, där vi fördjupar oss i undervisningskultur och hur vi kan reformera lärares karriärutveckling.

Tid: On 2023-08-23 kl 16.00 - 17.00

Plats: Salongen i KTH Biblioteket, Osquars backe 31

Videolänk: Zoom

Språk: Engelska

Medverkande: Dr Ruth Graham

Om Dr Ruth Graham

Doktor Ruth Graham, som har en bakgrund inom maskinteknik, utvecklade sin expertis inom flygteknisk utmattning under sin tid på BAE SYSTEMS. Hon övergick till Imperial College i London 2002, där hon tog på sig rollen som direktör för det omvälvande EnVision-projektet. Detta initiativ syftade till att förnya grundutbildningen och främja en kultur av stöd för undervisningsexcellens inom olika tekniska avdelningar.

Sedan 2008 har Graham arbetat som oberoende konsult inom högre utbildning och verkat för en global förändring av universitetsundervisningen. Hon har genomfört viktiga projekt, bland annat en benchmarkingstudie om ingenjörsutbildningarnas framtid för MIT och ett initiativ för att förbättra erkännandet av undervisning vid över 50 universitet. Hennes insatser gav henne ett hedersdoktorat från Chalmers tekniska högskola 2018 och Leonardo da Vinci-medaljen från European Society for Engineering Education 2020 för hennes enastående bidrag till ingenjörsutbildningen.

Mer om Ruth Graham och hennes arbete finns här
​​​​​​​Advancing educational change (rhgraham.org)

Inverkan på undervisning och inlärning

Under de senaste decennierna har allt fler röster höjts för en genomgripande reform av de system som ligger till grund för akademisk karriärutveckling vid universitet världen över. Särskild oro har ofta uttryckts över marginaliseringen av akademikers inverkan på undervisning och lärande under utnämnings- och befordringsprocesser. 

Men en anmärkningsvärd förändring är på gång, där banbrytande institutioner omprövar hur de utvärderar, stöder och belönar akademikernas bidrag till undervisning och lärande. Förändringarna har tagit fart i takt med att universiteten har gått samman med nationella och globala kollegor för att driva på institutionsövergripande reformer av karriärvägar och befordringskriterier. 

Nätverket Advancing Teaching

Presentationen kommer att kartlägga de framsteg som gjorts av Advancing Teaching  (på engelska) ett globalt nätverk med över 50 universitet som ägnar sig åt att informera, stödja och sammanföra universitet med detta gemensamma uppdrag för systemisk förändring. I synnerhet kommer följande att belysas:

  • Career Framework for University Teaching: ett verktyg som utvecklats för att stödja karriärutveckling på grundval av akademisk inverkan på undervisning och lärande och som har antagits och anpassats av universitet i hela nätverket;
  • Teaching Cultures Survey: resultat av en tvärsnittsundersökning som utformats för att kartlägga den upplevda kulturen och statusen för undervisning vid universitet över hela världen som genomför systematiska reformer av sina akademiska belöningssystem;

  • Roadmap For Change: vägledning om hur processen för institutionell förändring kan planeras och genomföras baserat på erfarenheter från universitet som har genomfört förändringar av sina stöd- och belöningssystem, både framgångsrikt och misslyckat.

Föredraget avslutas med en diskussion om hur drivkraften för att förbättra belöningen av universitetsundervisning kan främjas och upprätthållas.

Missa inte chansen att förbättra dina undervisningskunskaper och göra dina klassrum mer välkomnande och kulturellt känsliga.

​​​​​​​
 

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2023-08-22