Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Hur kan mina studenter bli aktiva medskapare istället för passiv publik?

Lärares erfarenheter av att ha flyttat sin undervisning online under pandemin visar på en minskad närvarokänsla, både från studenternas och lärarnas sida. Vad kan lärare göra för att öka närvaron i samband med digital undervisning? Välkommen till det här Lunch 'n' Learn-webbinariet om studentaktiva undervisningsformer med hjälp av digitala verktyg.

Tid: On 2021-10-20 kl 12.15 - 13.00

Plats: Online via Zoom

Språk: Svenska

Medverkande: Oliver Andersson, Tove Kvarnmalm Kjellberg

Exportera till kalender

Webbinariet ges på svenska och kommer att spelas in. 

Hur kan jag få mina studenter mer aktiva med hjälp av Zoom, Canvas och Mentimeter?

När vi lär oss så gör vi det bland annat genom att observera och interagera med andra människor. Som lärare behöver du skapa och organisera miljö och aktiviteter som främjar interaktionen mellan studenter. Undervisning och lärande sker i sociala kontexter med social närvaro som bygger på tillit. Hur tar man sig dit med sina studenter? 

Vi kommer att fokusera på de mer praktiska delarna av detta arbete. Webbinariets primära fokus kommer att vara vilka verktyg du som lärare kan använda dig av för att skapa en lärandemiljö som aktiverar, utmanar och motiverar dina studenter. Det riktar sig till dig som arbetar med utbildning och undervisning på KTH och främst till lärare som vill få sina studenter att bli mer aktiva under digitala föreläsningar.  

Detta webbinarium kan ses som en uppföljning till vårt tidigare Lunch 'n' Learn med titeln "Digitala möten och aktivt studentengagemang" (på engelska, KTH Play)  där Stefan Stenbom tog upp principer och riktlinjer för att kunna skapa och upprätthålla digitala möten som kännetecknas av aktivt lärande i kurser på hel- och deldistans.

Presentatörer

Oliver Andersson
Oliver Andersson kravledare olian@kth.se 087906523 Profil
Tove Kvarnmalm Kjellberg
Tove Kvarnmalm Kjellberg tovekje@kth.se Profil