Institutionen för lärande
En genomtänkt ansats till livslångt lärande är viktig för framtiden och för Sverige. Lärande på KTH har samlat forskning kring lärande i STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics), global kompetens och digitalt lärande för att kunna ta ett helhetsgrepp på forskning i lärande på alla nivåer, från förskolan till högskolan.
Organisation
Institutionen för lärande tillhör Skolan för industriell teknik och management (ITM) och är organiserat i tre enheter och ett centrum:
Forskningsområden
Samhällsnytta

Mattecoach på nätet minskar klyftorna
Mattecoach på nätet erbjuder ungdomar i åldern 12–19 år hjälp med matematik. Det sker genom online-coaching med hjälp av textmeddelanden och en delad ...
Läs artikeln
BibCap
En avancerad bibliometrisk analyskapacitet gör det möjligt att jämföra universitet och högskolor, forskningsinstitut, företag och andra organisationer...
Läs artikeln
KTH:s kunskap vässar afrikanska lärosäten
ITM ska göra fem afrikanska universitet till bäst i klassen på entreprenörskap och undervisningsmetoder. Tillsammans med några europeiska lärosäten sk...
Läs artikelnSe fler exempel från ITM-skolan: ITM-skolans samhällsnytta - Impact
Aktuella projekt och nyheter vid Lärande
- Kommunikationskurs klargör nyttan med egna forskningen
22 dec 2020
- Call for Papers - 8:e utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar
30 nov 2020
- Informing designs for learning when shifting to digital
26 nov 2020
- Synen på prestationsmått varierar inom akademin
26 nov 2020
- PhD position Engineering Education Policy and Management open
16 nov 2020
Kalender
Inga aktuella kalenderhändelser just nu.