Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Institutionen för lärande

En genomtänkt ansats till livslångt lärande är viktig för framtiden och för Sverige. Lärande på KTH har samlat forskning kring lärande i STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics), global kompetens och digitalt lärande för att kunna ta ett helhetsgrepp på forskning i lärande på alla nivåer, från förskolan till högskolan.

En banner bild med ett barn som forskar, telfon, KTH bilbiotek och Stad skyline illustration

Forskningen på Lärande

Lärande på 2 min

Organisation

Institutionen för lärande tillhör Skolan för industriell teknik och management (ITM)  och är organiserat i tre avdelningar och ett centrum:

Forskningsområden

Samhällsnytta 

Stefan och Malin sitter i öppen ljus miljö vid varsin dator och samspelar.
Stefan Stenbom och Malin Jansson vid Digitalt Lärande är engagerade i projektet.

8 miljoner till Mattecoach på nätet

Med 8 fräscha miljoner från Erling-Perssons stiftelse ska Mattecoach på nätet spridas till fler ställen i landet och mattecoacherna ska bli fler.

Läs artikeln
Svart tavla med enkla matematiska formler.
Foto: Chuk Yong på Pixabay

KTH-forskning vässar skolors lärande

Tre Stockholmskommuner har fått chansen att både bidra till och ta del av forskning som KTH:s lärarstudenter gör i sina examensarbeten. Projektet "KULF" som leds från Institutionen för Lärande har fåt...

Läs artikeln
Bild på webbsidan Mattecoach.se med två personer i förgrunden.

Mattecoach på nätet minskar klyftorna

Mattecoach på nätet erbjuder ungdomar i åldern 12–19 år hjälp med matematik. Det sker genom online-coaching med hjälp av textmeddelanden och en delad digital whiteboard. Coacherna är lärarstudenter vi...

Läs artikeln

Senaste 10 publikationer

[1]
J. Bottomley och P. Cartney, Studying for your Master's Degree in Social Work. 1. uppl. St Albans : Critical Publishing, 2024.
[2]
P. Fagrell och J. Anund Vogel, "Building The Future : Unveiling Educational and Competence Demands for Smart and Sustainable Buildings," Civil engineering research journal, vol. 14, no. 3, 2024.
[3]
F. Enoksson och S. Stenbom, "Digital meetings guided by the Community of Inquiry Framework," i The Design of Digital Learning Environments : Online and Blended Applications of the Community of Inquiry, Cleveland-Innes, M.F., Stenbom, S., & Garrison, D.R. red., New York : Routledge, 2024, s. 256-273.
[4]
S. Stenbom och M. Cleveland-Innes, "Introduction to the Community of Inquiry theoretical framework," i The Design of Digital Learning Environments : Online and Blended Applications of the Community of Inquiry, Cleveland-Innes, M.F., Stenbom, S., & Garrison, D.R. red., New York : Routledge, 2024, s. 3-25.
[6]
F. S. Mensah och E. Ampadu, "Benefits, Challenges and Opportunities of Using Computer-Assisted Instruction in Mathematics Education," i IoT, AI, and ICT for Educational Applications : Technologies to Enable Education for All, : Springer Nature, 2024, s. 31-49.
[7]
M. Cleveland-Innes och S. Stenbom, "Conclusions and further directions," i The Design of Digital Learning Environments : Online and Blended Applications of the Community of Inquiry, Cleveland-Innes, M.F., Stenbom, S., & Garrison, D.R. red., New York : Routledge, 2024, s. 293-304.
[8]
M. Cleveland-Innes, S. Stenbom och D. R. Garrison, The Design of Digital Learning Environments : Online and Blended Applications of the Community of Inquiry. New York : Routledge, 2024.
[9]
[10]
C. Almlöv och H. Viberg, "Sweden," i Global Perspectives on Enhancing Doctoral Co-Supervision, Vijay Kumar, Navé Wald red., 1. uppl. Singapore : Springer Publishing Company, 2024, s. 113-125.
Fullständig lista i KTH:s publikationsportal