Characterisation of the digital transformation in manufacturing
A holistic Business model framework
Tid: To 2024-11-07 kl 13.00
Plats: F3 (Flodis), Lindstedtsvägen 26 & 28, Stockholm
Videolänk: https://kth-se.zoom.us/j/63037170109
Språk: Engelska
Ämnesområde: Industriell produktion
Respondent: Eleonora Boffa , Industriella produktionssystem
Opponent: Professor Åsa Fast-Berglund, Stena Recycling International AB
Handledare: Docent Antonio Maffei, Industriella produktionssystem; Professor Mats Engwall, Industriell ekonomi och organisation (Inst.)
Abstract
Digital transformation (DT) inleder betydande tekniska framsteg som kommer att revolutioneratillverkningsindustrin. Eftersom effekten av DT sträcker sig utöver att förbättra operativ prestanda,kräver dess korrekta tillämpning en omfattande omvärdering av långsiktiga strategiskaaffärsmodeller (BM). I detalj ger DT en grundlig översyn av hur värde skapas, levereras och fångasinom företag, vilket kräver en process som kallas affärsmodellinnovation (BMI). Denna förändringgår bortom inkrementella förbättringar som traditionellt gynnas inom tillverkning, där befintligteknik helt enkelt förbättras eller optimeras. Istället kräver dagens industri mer radikala ochstrukturella förändringar drivna av snabba tekniska framsteg, kortare produktlivscykler och ökandemiljöhänsyn. Dessa förändringar tvingar fram tillverkningsinnovationer som inte bara anpassar utanockså omvandlar produktionssystem för att säkerställa konkurrenskraft och hållbarhet: d.v.s.produktionsforskning måste fokusera inte bara på teknik, utan också, och särskilt på desstillämpning.Traditionellt har teknisk litteratur och innovationsrelaterad litteratur utvecklats i separata silos, medfokus på tekniska lösningar och deras marknadsstrategier oberoende av varandra. Denna uppdelningförvärras ytterligare av en brist på korrekt utnyttjande av affärsmodellkonceptet (BM), vilket hindrareffektiv integration mellan dessa två kritiska områden. Den senaste tidens akademiskaansträngningar har börjat integrera BM-överväganden i beskrivningar av Manufacturing DTprocessen(MDT). Dessa diskussioner fokuserar dock ofta snävt på värdefångande mekanismer,såsom modeller för betalning per användning, prenumeration och ägande. En mer holistisk förståelseav BM, som omfattar alla delar av ett företags strategi och verksamhet, är fortfarande relativtunderutforskad. För att möta denna utmaning behöver tillverkande forskare ett ramverk som gör attde kan förstå och införliva en holistisk affärsmodell (BM) i sina analyser. Detta är avgörande för attfånga hela spektrumet av strategiska och operativa inslag av innovation.Denna avhandling syftar till att överbrygga denna klyfta genom att anta ett bredare BM-perspektiv ilinje med innovations- och verksamhetsledningsstudier. Genom en beskrivande analys av BMkomponenteroch deras interaktioner inom ramen för DT, utvecklar denna forskning en ritning somkapslar in hur MDT-aspekter integreras i de holistiska BM- och BMI-processerna. Genom attundersöka befintlig litteratur och verkliga DT-projekt i tillverkningsföretag ger denna studie ettomfattande ramverk som hjälper forskare och praktiker att anpassa tillverkningsstrategier med deövergripande komponenterna i BM, vilket underlättar effektiv navigering genom komplexiteten i BMIsom utlöses av DT.