Till innehåll på sidan

Digitala möten och aktivt studentengagemang

En av de vanligaste delarna i kurser på hel- eller deldistans är användningen av videokonferenser för att anordna digitala möten. Dessa typer av möten var inte särskilt vanliga inom undervisningen på KTH före coronapandemin, men har efter det blivit en av de vanligaste sätten att undervisa, som ett sätt att lösa den akuta omställningen till distansutbildning. Trots möjligheterna digitala möten öppnar upp för, såsom engagemang och interaktion, så tenderar ändå formatet att bli likt en traditionell föreläsning, där studenter är passiv publik istället för aktiva medskapare.

Tid: On 2021-04-28 kl 12.15 - 13.00

Plats: Zoom

Medverkande: Stefan Stenbom

Exportera till kalender

Språk: engelska

Lyckas med Zoommöten och aktivt lärande

I detta webbinarium kommer Stefan Stenbom att ta upp principer och riktlinjer för att kunna skapa och upprätthålla digitala möten som kännetecknas av aktivt lärande i kurser på hel- och deldistans. Detta utifrån en teoretisk utgångspunkt i "utforskande gemenskap"(Community of Inquiry), ett väl utforskat teoretiskt ramverk som beskriver en lärandeupplevelse utifrån social, lärande- och kognitiv närvaro. Fokus i Stefans presentationen kommer vara på:

  • utformning och organisering av möten,
  • hur du underlättar studenternas inlärning och
  • hur du föreläser i digitala möten.

Andra ämnen som också kommer inkluderas är:

  • fördelar och begränsningar av kombinerad distans- och salsbaserad undervisning (dvs hybridmöten),
  • möjligheter för delad lärandenärvaro,
  • inspelningar av digitala möten,
  • användning av webbkamera och verktyg för ökat studentengagemang.

Under webbinariet kommer även en mall presenteras, som du som lärare kan använda när du förbereder och genomför digitala möten.

Presentatör

Stefan Stenbom
Stefan Stenbom
universitetslektor, docent +4687906129

Stefan Stenbom jobbar som universitetsadjunkt på enheten digitalt lärande, Instutionen för lärande (ITM) och har nästan 15 års erfarenhet inom online-, blended-, och distansutbildning. Stefan är kursansvarig och examinator i kursen Digitalt lärande i högre utbildning (LH238V).

Rekommenderad Zoom-anslutning

Notera: Du ansluter till webbinariet via Zoom-länken ovan via din webbläsare. Du behöver inte installera något, men ljud och bild blir bättre om du installerar och använder Zoom .

Innehållsansvarig:e-learning@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2021-05-06