Improvement of departure time suitability for interregional rail timetables

Tid: Fr 2020-05-15 kl 10.00

Plats: Via Zoom - https://kth-se.zoom.us/j/947178382, Du som saknar dator/datorvana kan kontakta joffa@kth.se för information / Use the e-mail address if you need technical assistance, Stockholm (English)

Ämnesområde: Transportvetenskap, Transportsystem

Licentiand: Félix Vautard , Transportplanering, Järnvägsgruppen, JVG, The KTH Railway Group

Granskare: Associate Professor Henrik Andersson, Toulouse School of Economics

Huvudhandledare: Associate Professor Oskar Fröidh, Transportplanering, Järnvägsgruppen, JVG; PhD Chengxi Liu, VTI, the Swedish National Road and Transport Research Institute; PhD Camilla Byström, Systemanalys och ekonomi

Abstract

För att svara mot den växande interregionala järnvägstrafiken bör järnvägskapaciteten fördelas bättre. För att uppnå detta kan man i tidtabellsprocessen optimera lämpligheten för tågpassagerares avgångstid. Lämpligheten för avgångs- och ankomsttider avser tidtabellens förmåga att minska passagerarnas begränsningar när de måste anpassa sin verksamhet efter tågplanen. Men det finns en brist i aktuella kunskaper i denna fråga. Faktum är att endast få studier har kvantifierat hur passagerare värderar lämplighet för avgångstid. Dessa studier är också ganska översiktliga i sin beskrivning av hur resenärers profiler påverkar värderingarna. Dessutom är de nuvarande metoderna som jämför de socioekonomiska konsekvenserna av olika tidtabeller inte tillämpliga i alla sammanhang, och de flesta av dem förlitar sig på starka förenklingar. Sammanfattningsvis har denna avhandling syftat på att svara följande forskningsfrågor: 

1. Vilka faktorer påverkar passagerares utvärdering av lämpligheten för avgångs- och ankomsttider?  

2. Hur kan man förbättra utvärderingen av skillnader i välfärd av varierande avgångstider för interregionala tåg?

I artikel 1 behandlar vi första forskningsfrågan. För detta ändamål presenterar vi en ny studie där vi analyserar nya värderingar av lämplighet för avgångstid. För att uppnå detta genomförde vi en stated-preference undersökning på tre svenska järnvägslinjer. Vi presenterar undersökningens utformning och dess resultat i uppsatsen. Med detta arbete syftar vi till att uppfylla två mål: för det första, att tillhandahålla siffror för att förbättra indata i prognosmodeller för reseefterfrågan och samhällsekonomiska bedömningar. För det andra, att bestämma påverkan av resans egenskaper och resenärers socioekonomiska profil på värderingarna.

I artikel 2 behandlar vi den andra forskningsfrågan. För detta ändamål presenterar vi en metod som gör det möjligt att beräkna förändringen i välfärd på grund av förskjutningar i avgångstiderna i en interregional tidtabell. I den här metoden överbryggar vi kunskapen i schemalagda modeller med kostnadsnyttoanalysramen. Detta möjliggör en bättre uppskattning av konsument- och producentöverskott än i tidigare litteratur. Dessutom visar vi användbarheten av vår metod i en fallstudie som täcker en svensk interregional linje.

urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kth:diva-272220