Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Praktiknära forskning en strategi för hållbar STEM-undervisning

Den här docentföreläsningen med Eva Hartell utgår från olika praktiknära forskningsprojekt där lärares undervisningspraktiker inom STEM står i centrum. Eva kommer ge konkreta framgångsexempel och visa på hur praktiknära forskning har bidragit till att förnya delar av skolväsendets arbetssätt.

Tid: Ti 2025-08-12 kl 15.00 - 16.30

Plats: D31, Lindstedtsvägen 5

Videolänk: Zoom

Språk: Svenska

Medverkande: Eva Hartell

Kontakt:

Eva Hartell
Eva Hartell affilierad fakultet, intermittent

Exportera till kalender

Den här presentationen utgår från olika praktiknära forskningsprojekt där lärares undervisningspraktiker inom STEM står i centrum. Genom konkreta exempel kommer Eva Hartell visa hur innovativa bedömningspraktiker stärker de miljöer där lärare verkar och bidrar till att överbrygga undervisning och lärande. Med utgångspunkt i Sveriges nationella STEM-strategi (2025), som pekar på behovet av långsiktiga och strukturella insatser i hela utbildningssystemet för att möta framtidens kompetensbehov, betonar hon undervisningens avgörande roll. STEM handlar inte bara om framtida yrkesval, utan även om barns rätt till kunskap som gör världen mer begriplig och möjlig att påverka. För att detta ska bli verklighet krävs undervisning som är tillgänglig, relevant och inkluderande.

Vidare kommer Eva visa hur metodologisk utveckling inom praktiknära forskning har bidragit till att påverka och förnya delar av skolväsendets arbetssätt. Under presentationen exemplifieras hur denna samverkansform kan fungera som en strategi för att både förstå och utveckla undervisning som möter såväl elevernas som samhällets behov och samtidigt stödjer skolans kompensatoriska uppdrag. K-ULF (Kompensatorisk Undervisning för Lärande och Forskning)  är ett konkret exempel på hur samverkan mellan skola och akademi kan organiseras genom strukturer som stärker ett hållbart och mer vetenskapligt förankrat utbildningssystem, med potential att utgöra grunden för en långsiktig strategi för framtidens STEM-undervisning.