Put your heart into it
What biometrics and behaviour can teach us about road users
Tid: To 2025-08-28 kl 10.00
Plats: F3 (Flodis), Lindstedtsvägen 26 & 28, Stockholm
Videolänk: https://kth-se.zoom.us/j/62096219683
Språk: Engelska
Ämnesområde: Maskinkonstruktion
Respondent: Robin C. O. Palmberg , Integrated Transport Research Lab, ITRL, Maskinkonstruktion
Opponent: Assist. Prof. Yan Feng, Delft University of Technology, Delft, The Netherlands
Handledare: Un Mikael Nybacka, Integrated Transport Research Lab, ITRL, Fordonsteknik och akustik; Universitets lektor Gyözö Gidofalvi, Geoinformatik, Integrated Transport Research Lab, ITRL; Professor Yusak Susilo, Institute of Transport Studies, Universität für Bodenkultur Wien (University of Natural Resources and Life Sciences), Vienna, Austria
Abstract
När världen går in intelligensåldern är det ingen överraskning att det är enklare än någonsin att samla in en så stor variation av datatyper, vare sig det är rådata om mänskligt beteende eller om bearbetade data om resmönster, analyserad med hjälp av artificiell intelligens, kan denna data visa sig vara otroligt värdefull.
De datainsamlingsverktyg som har blivit tillgängliga inom områdena människa-datorinteraktion och människa-maskininteraktion under de senaste åren visar stor potential för att avslöja hur trafikanter påverkas av omgivningen de färdas genom eller verkar i. Det är inte bara möjligt att noggrant samla in hur en person interagerar med ett fordon, vare sig det är ett konventionellt eller ett fjärrstyrt fordon, utan det är också möjligt att förstå psykologisk och fysiologisk effekt av fordonets omgivning på personen. Sådana biometriska data härrör mest från hjärn- och hjärtaktivitet, därav titeln på denna avhandling: Put your heart into it.
Denna avhandling utforskar hur biometrisk och beteendedata kan samlas in, vilka metoder som bör användas för analys och hur experiment bör utformas för att optimera potentialen hos den insamlade datan. Genom tre studier, var och en med fokus på fotgängare, elsparkcyklar och allmän informationssökning för förare, är denna avhandling tänkt som ett första steg mot en guide för andra underdomäner inom transport, som psykologi och teknik, om hur man samlar in och analyserar psykologisk information genom fysiska data, även kallad psykofysiologi.
Den första studien fokuserar på longitudinella studier med lågfrekvent biometriska data insamlad genom smartklockor. Ger grövre resultat i termer av psykologisk analys men visar sig vara ganska icke-påträngande eftersom deltagarna kan slå på och stänga av datainsamlingen efter egen vilja.
Den andra studien använder högfrekvent biometriska data, insamlad genom bröstband och elektrodhjälmar. Resultaten ger mer exakta avläsningar, vilket leder till analyser som ger mer djupgående information om hur en persons kognitiva belastning och riskuppfattning påverkas av omgivningen och deras egna handlingar.
Den sista studien jämför de biometriska och beteendemässiga egenskaperna för att söka information i både statiska och dynamiska scenarier. Med hjälp av blickspårning och huvudrörelser, använder denna studie enkla dataanalyser för att visa hur viktigt blickspårning kan vara när syftet är att förstå vad en trafikant tittar på när de försöker söka information, oavsett om de är statiska eller rör sig längs en väg.
Sammanfattningsvis har dessa studier och denna avhandling inte bara bevisat hur användbara och effektiva dessa datainsamlingsmetoder kan vara, utan också tagit tidiga steg för att avslöja vad som fungerar och vad som inte fungerar när man skapar scenarier för studier med syfte att förstå hur trafikanter påverkas i den nuvarande transportmiljön.