Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Seminarieserie Demokrati och akademisk frihet: Biblioteken, demokratin och den akademiska friheten

Vad händer i omvärlden och hur kan vi förhålla oss?

I en tid av ökande polarisering, global osäkerhet och politisk påverkan på universitetens verksamhet, blir frågan om akademisk frihet och demokratins roll i högre utbildning alltmer central.

Tid: On 2025-05-21 kl 12.10 - 13.00

Plats: D37

Videolänk: Zoom

Språk: Svenska

Medverkande: Karin Grönvall, riksbibliotekarie

Exportera till kalender

Bild med böcker

Bibliotekens uppdrag är att verka för det demokratiska samhällets utveckling genom att bidra till kunskapsförmedling och fri åsiktsbildning. Fri tillgång till kunskap och yttrandefrihet är grundläggande komponenter i den akademiska friheten. Hur kan biblioteken säkerställa sin integritet som demokratiska bildningsinstitutioner när vindarna blåser för en starkare reglering på basis av politiska värderingar?

Detta är det tredje tillfället i seminarieserien Demokrati och akademisk frihet, med riksbibliotekarie Karin Grönvall .

Medverkande är även Nina Wormbs , prodekanus, och Maria Haglund , överbibliotekarie, som introducerar seminarieserien och diskuterar varför det är viktigt att tala om akademisk frihet som en fråga med direkt relevans för oss här och nu.

Seminariet hålls på plats i D37 men det går också bra att delta via Zoom . Ingen föranmälan, bara att dyka upp på angiven tid. Det går bra att äta medhavd lunch samtidigt. Seminarieserien vänder sig till alla studenter och anställda på KTH. Välkommen!

Om seminarieserien Demokrati och akademisk frihet

Välkommen till en ny seminarieserie om demokrati och akademisk frihet, ett samarbete mellan KTH:s fakultetsråd och KTH Biblioteket. Genom fyra träffar under våren – med fortsättning i höst – belyser vi hur dessa grundläggande värden utmanas globalt.

Varför är detta viktigt?

Den akademiska friheten är en hörnsten i en fungerande demokrati. Universitetens uppgift är inte bara att förmedla kunskap, utan också att främja kritiskt tänkande, ifrågasätta etablerade sanningar och bidra till en öppen, faktabaserad offentlig debatt. När denna frihet hotas – av politisk styrning, kommersiella intressen eller självcensur – riskerar inte bara forskningen att förlora sin trovärdighet, utan också samhället i stort att bli mer sårbart för desinformation och extremism.
Vi ställer oss frågor såsom exempelvis:

  • Hur kan vi försvara den akademiska friheten i vår egen kontext?
  • Vilka tendenser ser vi i Europa och Sverige?
  • Vad är universitetens roll i att främja demokratiska värderingar?