Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Shared mobility services as a part of a transport-efficient society?

Mobility service business models in focus

Tid: Fr 2024-12-06 kl 15.15

Plats: Sahara, Teknikringen 10B, Stockholm

Videolänk: https://kth-se.zoom.us/j/63935950215

Språk: Engelska

Ämnesområde: Planering och beslutsanalys, Strategier för hållbar utveckling

Licentiand: Erika Styre , Strategiska hållbarhetsstudier

Granskare: Dr Göran Smith, Ri.se

Huvudhandledare: Professor Mattias Höjer, Strategiska hållbarhetsstudier; Anna H Kramers, Strategiska hållbarhetsstudier; Universitetslektor Matthias Lehner,

Exportera till kalender

QC 20241114

Abstract

Transportsektorn spelar en avgörande roll i vårt samhälle, då den inte bara påverkar daglig pendling utan också har en betydande plats i det ekonomiska systemet samtidigt som den är en av de främsta bidragsgivarna till utsläpp av växthusgaser. Särskilt vägtransport av passagerare, som är starkt beroende av privata bilar, är en dominerande faktor för de inhemska utsläppen i Sverige. Strategier för att mildra dessa effekter innebär en övergång till mer miljövänliga teknologier och att främja ett transporteffektivt samhälle. Denna avhandling fokuserar på behovet av att övergå till mer energieffektiva transportmedel, vilket innebär att ersätta resor som tidigare gjordes med privata bilar med alternativa mobilitetslösningar, såsom delade mobilitetstjänster.

Även om delad mobilitet fortfarande är ett relativt nytt fenomen växer det snabbt och omvandlar urbana miljöer över hela världen. Delade mobilitetstjänster, som främst ägs och drivs av privata aktörer, befinner sig i skärningspunkten mellan privata ambitioner och samhällets behov av att minska beroendet av privatbilism. Dessa tjänster innebär både nya möjligheter och utmaningar för samhället och offentliga myndigheter. Därför syftar denna avhandling till att fördjupa förståelsen för delade mobilitetstjänster och undersöka hur dessa tjänster kan stödja övergången till ett transporteffektivt samhälle.

Avhandlingen undersöker delade mobilitetstjänster genom att integrera insikter från transportforskning med koncept och teorier från företagsekonomi, särskilt affärsmodelltolkningar. En viktig del av denna analys är att integrera dessa tjänster i en extern miljö, såsom en politisk kontext, för att undersöka ömsesidiga beroenden. Den kvalitativa forskningen är främst baserad på fallstudier, där semi-strukturerade intervjuer och workshops ger rik empirisk data för analys. Multi-Level Perspective och Actor-Network Theory identifieras som relevanta teoretiska ramar för denna forskning.

Resultaten är strukturerade kring forskningsfrågor som (i) fokuserar på beroendeförhållanden mellan affärsmodeller och regleringar, (ii) utforskar möjliga bidrag som forskningsfältet för hållbara affärsmodeller kan ge för att skapa mer hållbara delade mobilitetstjänster, och (iii) visar vad som krävs för att dessa tjänster ska kunna bidra till ett transporteffektivt samhälle. Avhandlingen föreslår att förenkling och förbiseende av mångfalden bland delade mobilitetstjänster hindrar utvecklingen och integrationen av sådana tjänster inom transportsystemet. Ur ett transitionperspektiv visar resultaten att olika delade mobilitetstjänster har gått från att fylla nischpositioner till att träda in i etablerade regimer, vilket leder till störningar och omvandlingar av olika regimelement inom dessa. Samtidigt som detta skapar instabilitet och öppnar ett fönster för möjligheter, resulterar det inte i en fullständig övergång till den nya regimen. Det finns även ett "kyckling-och-ägget"-problem gällande delade mobilitetstjänster och styrningen av dessa tjänster. Detta innebär att brist på kunskap hämmar integrationen av sådana tjänster i transportsystemen, men utan experimentering och integration kan ny kunskap om dessa tjänster inte erhållas. Avfärdandet av delade mobilitetstjänster leder till alternativa sätt att operera som inte alltid har de mest hållbara resultaten. Slutligen visar denna licentiatuppsats att karaktären av delade mobilitetstjänster suddar ut den skarpa uppdelningen mellan etablerade aktörsnätverk och ansvar, vilket gör dem mindre lämpade att hantera nya innovativa tjänster.

urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kth:diva-356211