Transforming Engineering Education: Motivational dynamics and societal relevance through Challenge-based Learning and authentic, real-world educational experiences.
Tid: Fr 2025-10-03 kl 14.00
Plats: Kollegiesalen, Brinellvägen 8, Stockholm
Videolänk: https://kth-se.zoom.us/j/69620940915
Språk: Engelska
Ämnesområde: Teknik och lärande
Respondent: Doctoral Student Panagiotis Pantzos , Lärande i Stem
Opponent: Docent Ville Isomöttönen,
Handledare: Professor Arnold Pears, Lärande; Universitets lektor Ernest Ampadu, Lärande i Stem
Abstract
Doktorsavhandlingen undersöker motivation inom ingenjörsutbildning genom autentiska, verklighetsnära lärandeupplevelser med fokus på Challenge-Based Learning (CBL), arbetslivsrelaterade aktiviteter (WIAs) och STEM-outreach. Med utgångspunkt i Self-Determination Theory (SDT) analyseras hur dessa metoder stödjer eller hindrar studenters grundläggande psykologiska behov av autonomi, kompetens och samhörighet över utbildningsnivåer från föruniversitär till forskarutbildning.
Fyra sammanlänkade studier använder kvalitativa metoder och litteratursyntes. Studie I visar att meningsfulla WIAs som är i linje med studenternas mål ökar motivation och professionell identitet, medan uppgifter styrda av arbetsgivare kan underminera motivationen. Studie II:s översikt identifierar en övervikt av kvantitativ forskning om CBL och studentmotivation, med begränsad teoriinformerad kvalitativ analys. Studie III tillämpar SDT och visar att CBL främjar motivation genom att tillgodose behov av autonomi, kompetens och samhörighet, men att frustration av dessa behov leder till minskat engagemang. Studie IV analyserar nordiska STEM-outreach-aktiviteter och finner starkt stöd för samhörighet och kompetens, men framhäver brister i att främja autonomi och att upprätthålla långsiktigt intresse.
Resultaten betonar att motivation stärks när utbildningsupplevelser är autentiska, relevanta och kopplade till karriärambitioner. Samtidigt är motivationen skör och kan försvagas av påtvingade eller dåligt anpassade uppgifter. Strukturella spänningar uppstår när pedagogik prioriterar marknads- eller institutionsagendor framför studenters handlingsutrymme, vilket begränsar kritiskt engagemang.
Forskningen utvidgar SDT:s tillämpning inom ingenjörsutbildning bortom klassrum till komplexa, tvärvetenskapliga sammanhang. Den förespråkar en “need-liberatory pedagogy” som ger studenter möjlighet att vara aktiva medskapare av kunskap, och som främjar nyfikenhet, hållbarhet och etiskt ansvarstagande. Praktiska implikationer inkluderar att utforma pedagogik i linje med SDT, främja inkluderande outreach och integrera psykologiska mått i policy och utvärdering.
Avhandlingen efterlyser långsiktiga, deltagande utbildningsramar och presenterar framtida forskning om autonomistödjande undervisning i CBL-miljöer för att fördjupa förståelsen av motivationsstöd.