Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Inrätta kurs på forskarnivå

Ska du som är kursansvarig och/eller examinator för kurser på forskarnivå inrätta en ny kurs eller revidera en befintlig så hittar du det du behöver veta på denna sida.

Här kan du läsa om vad som ska ingå i en kursplan och ladda hem kursplanemall.

Vid nyinrättande eller revidering av kurs ska detta ske enligt följande:

  1. PA / vice FA diskuterar revision av kursplan, eller om en ny kurs ska inrättas, med kursansvarig och examinator
  2. PA / vice FA och examinator skapar utkast till kursplan
  3. Utkastet skickas till doktorandrådet för synpunkter och kommentarer
  4. Utkastet redovisas av PA i programrådet

  5. PA / vice FA, examinator och kursansvarig diskuterar eventuella ändringar och färdigställer därefter kursplanen
  6. PA / vice FA skapar beslutsunderlag med kursplan och uppgifter för registrering i LADOK
  7. Beslutsunderlaget skickas till KOPPS-administratör som kompletterar med diarienummer och kurskod
  8. Skolchefen fattar beslut om inrättande av ny kurs eller revision av befintlig kurs.
  9. KOPPS-administratör arkiverar beslut och kursplan och vidarebefordrar kopia på beslut uppgifter för registrering till LADOK.
  10. När registreringsuppgifterna är inlagda i LADOK kan uppgifterna från kursplanen föras in i KOPPS
  11. Kursplanen blir synlig på KTH:s hemsida i Kurs- och programkatalogen

Utförliga anvisningar finns i dokumentet Arbetsunderlag för revidering av eller nyinrättande av kurs​​​​​​​. (dotx 106 kB) ​​​​​​​

Tänk på att

KTH är en svensk myndighet vars verksamhet styrs av lagar och förordningar på svenska. Kursplaner och andra rättsligt bindande dokument måste därför finnas skrivna på svenska. Engelska versioner av rättsligt bindande dokument som kursplaner, utbildningsplaner, protokoll, med mera bör uteslutande ses som översättningar utan rättsverkan.

Har du frågor kan du maila till phdadmin@cbh.kth.se