Skip to main content
To KTH's start page

Använda Mendeley på macOS

Mendeley är ett gratis referenshanteringsprogram och akademiskt socialt nätverk. Med det kan du skapa ett sökbart bibliotek på några sekunder, göra citeringar medan du skriver, och läsa och kommentera dina PDF-filer på alla enheter.

Installation och användning

Om du installerar Mendeley på din egen dator kommer den att installera en plugin för Microsoft Word, samt "registrera" den i Word.

Om du använder Mendeley i våra datorsalar så är pluginen redan installerad, men du måste själv få Word att hitta den.

Gör så här:

  1. Starta Word
  2. Gå till menyn Tools > Templates and Add-ins...
  3. Leta upp rubriken "Global templates and add-ins" > klicka på Add
  4. Navigera till /Applications/Microsoft Office 2011/Office/Startup/Word
  5. Markera Mendeley.dot och klicka på Open och sen Ok.

För att använda Mendeley behöver man också ett Mendeley-konto, vilket man gör här:

www.mendeley.com