KTH Incident Response Team (IRT)
Rapportera datorincidenter, såsom intrång, försök till intrång, denial of service attacker, olaglig programvarudistribution, spam etc.
Verksamhet
IRT-verksamheten vid KTH startade i början av 1998 och fungerar som en experthjälp som snabbt ska kunna rycka ut vid datorincidenter. De främsta målen med verksamheten är följande:
- Verka för att intrång och incidenter upptäcks på ett tidigt stadium genom utökad loggning av trafiken på KTH:s nät och genom att öka medvetenheten om datasäkerhet hos institutionschefer och systemadministratörer.
- Utforma strategier för hantering av intrång.
- Utforma juridiskt/tekniskt korrekta riktlinjer för dokumentation av intrång och incidenter.
- Skapa en erfarenhetsbank angående dataintrång och incidenter.
- Utforma checklistor som underlättar upptäckt av intrång samt riktlinjer för att återställa system efter intrång.
- Föreslå säkerhetslösningar för olika operativsystem (ansvar för implementation ligger dock på resp institution/enhet).
Kontakt
Jourtelefon: 08-7909820
Epostadress: irt@kth.se