Till innehåll på sidan

Stöld eller förlust av hårdvara

Information om vad du behöver göra i fall du råkat ut för stöld eller förlust av KTH ägd hårdvara såsom dator, telefon eller surfplatta så att KTH kan spärra och låsa hårdvaran.

Checklista vid stöld eller förlust av hårdvara:

  • Informera din närmaste chef om händelsen
  • Anmäl stöld eller förlust via Polisens hemsida, polisanmälan
  • Byt lösenord på ditt KTH-konto om du har möjlighet: Byt lösenord
  • Byt nätverkslösenord för eduroam genom att skapa ett nytt: Hämta befintligt eller skapa ett nytt eduroam-nätverkslösenord
  • Byt lösenord på dina privata konton (Google, Apple-ID o.s.v.) om du hade dessa kopplade till den stulna eller förlorade hårdvaran
  • Meddela KTH IT-Support om det gäller stöld av dator, it-support@kth.se . I e-postmeddelandet meddelar du följande
    • Skola du jobbar på
    • Om det gäller stationär eller bärbar dator
    • Om det gäller en plattformsdator (KTH Windows, KTH Mac eller KTH Ubuntu) eller om datorn är egenadministrerad
    • Datornamn eller serienummer om du har dessa tillgängliga
  • Meddela Teleservice om det gäller stöld av telefon eller surfplatta, så att de kan spärra SIM-kortet samt telefon hos Tele2: Förlorad/stulen mobiltelefon
  • Radera den stulna eller förlorade enheten (telefon eller surfplatta) via KTH Webmail: Nollställ stulna eller borttappade mobila enheter via KTH Webmail
Innehållsansvarig:it-support@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2024-03-27