Till innehåll på sidan

Stöld/förlust av hårdvara

Information om vad du behöver göra i fall du råkat ut för stöld/förlust av hårdvara såsom dator, telefon eller surfplatta så att KTH kan spärra och låsa hårdvaran.

Checklista vid stöld/förlust av hårdvara:

  • Anmäl stöld eller förlust via Polisens hemsida, polisanmälan
  • Meddela händelsen till din närmaste chef
  • Byt lösenord på ditt KTH konto om du har möjlighet, Byt lösenord
  • Byt nätverkslösenord genom att skapa ett nytt, Hämta befintligt eller skapa ett nytt eduroam-nätverkslösenord
  • Byt lösenord på dina privata konto, Google, Apple ID, osv. om du hade dessa kopplade till stulna/förlurade hårdvaran
  • Meddela KTH IT-Support om det gäller stöld av dator, it-support@kth.se . I mailet meddelar du följande
    • Skola du jobbar på
    • Om det gäller stationär eller bärbar dator
    • Om det gäller en plattformsdator (KTH Windows, KTH Mac eller KTH Ubuntu) eller om datorn är egenadministrerad
    • Datornamn eller serienummer om du vet
  • Meddela Teleservice om det gäller stöld av telefon/surfplatta, så att de kan spärra SIM kort samt telefon hos Tele2, Förlorad/stulen mobiltelefon
  • Radera den stulna/förlurade enheten (telefon/surfplatta) via webmail, Radera stulna/borttappade enheter via KTH Webmail
Hjälpte denna sida dig?
Tack för din åsikt!
Innehållsansvarig:it-support@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2020-05-15