Blogga om din forskning
Här finns tips om hur du kan blogga om din forskning.
Så skapar du en effektiv blogg
Bestäm målgrupp
Om du inte vet vem du vill prata med kan det vara svårt att hitta rätt innehåll och tonfall.
Inledningen – fånga din läsare
Du har ca 10 sekunder på dig att fånga läsarens intresse. Därför är första delen i inlägget kanske allra viktigast. Här väljer läsaren om den orkar läsa resten. Fundera över vad som fångar mångas uppmärksamhet.
Språket – våga vara personlig
Ett blogginlägg har utrymme för att ha en familjärare ton. Det lite personliga är ofta mycket uppskattat, och som läsare är det roligt att få intrycket av att man kommer närmare någon. Det handlar inte om att utelämna sitt privatliv, mer om att ha en lite mer informell ton – gärna kryddat med personliga reflektioner. Undvik också långa meningar.
Längd – du behöver inte skriva en uppsats
Ditt inlägg behöver inte vara speciellt långt. 1 500-2 000 tecken är lagom. Många läser via telefonen på bussen eller under kafferasten. Ta för givet att läsaren har bråttom, då skriver du kärnfullt.
Rubriken – stick ut hakan en smula
Som rubrik är det smartare att välja något som väcker intresse snarare än sammanfattar innehållet. Vi på kommunikationsavdelningen hjälper dig gärna med en bra rubrik om du tycker det är svårt.
Bild – ännu ett sätt att få mer uppmärksamhet
Välj gärna en bild till din blogg. Bildsatta texter läser vi i större utsträckning. Det kan vara från din verksamhet eller en genrebild