Campusflytten: så påverkas lärarna

Porträttbilder på Gunnar Malm och Markus Hidell
Publicerad 2024-06-04

Flytten från Kista till Valhallavägen förväntas påverka lärarnas dagliga arbete på flera sätt. Målet är att föra samman KTH, förbättra samarbetsmöjligheter och stärka både undervisning och forskning.

– Vi har en god översikt över hur undervisningen ska bedrivas från nästa läsår. Vilka kurser som ska hållas på vilka campus är klart utstakat, förklarar vice avdelningschef Gunnar Malm, som är ansvarig för flytten. Han lyfter fram hur projektet har gått från att vara ett område med missnöje till att nu vara mer framåtblickande:

– Efter diskussioner med studentkåren ser vi nu framåt och är bestämda om att göra detta på ett så bra sätt som möjligt.

En ny era för KTH

Flytten förväntas påverka lärarnas dagliga arbete på flera sätt.

– Det handlar inte bara om fysisk flytt av lokaler, utan om att skapa en miljö där lärarna kan uppnå en bättre balans mellan undervisning och forskning, säger Gunnar Malm. Han betonar vikten av en gemensam samlingspunkt för kompetens:

– Alla lärare på samma campus kan stärka vår ämnesmässiga kompetens.

Markus Hidell, ställföreträdande skolchef och grundutbildningsansvarig, lyfter de tre dimensioner som måste tas till hänsyn i arbetet med skolans utbildningsutbud.

– Ämnesinnehåll, ekonomi i förhållande till dimensionering och kvalitet måste samspela för att vi ska fortsätta vara framgångsrika. Vi måste bibehålla den anda och vilja att skapa högkvalitativ utbildning, som finns hos fakulteten, säger han.

Parallellt pågår det utveckling av utbildningsprogrammen på hela KTH för att förbättra och anpassa resurser och infrastruktur.

– Vi undersöker antalet självstudieplatser och grupprum samt hur vi bättre kan använda våra lokaler. Det är viktigt att de är anpassade för både lärare och studenter, tillägger Gunnar Malm.

Kommunikation och stöd till lärarna under denna övergångsfas sker regelbundet. I första hand sker kommunikationen via studierektorerna, de programansvariga eller på interna möten som Staff meeting.

– Det är viktigt att hålla alla informerade och engagerade. Vi har regelbundna uppdateringar via våra ledningsråd och speciella tillfällen som lärardagar och storträffar. Jag hoppas också att fakultetsnämnden ska stärka verksamhetens inflytande i arbetet och utgöra en viktig roll i förankringen av nya beslut, säger Markus Hidell.

Om det finns speciella behov, önskemål och idéer kan de alltid lyftas till projektledningen.

I spåkulan – så ser framtiden ut

Flytten är inte bara en logistisk manöver, den representerar också en potential för förbättringar.

– Genom att samla alla på ett ställe hoppas vi kunna öka samarbetet och skapa nya möjligheter för såväl lärare som studenter. Om vi är riktigt lyckosamma kommer vi att kunna utföra vårt utbildningsuppdrag på ett effektivare sätt med bibehållen eller ökad kvalitet, vilket i sin tur skapar möjligheter till bättre balans mellan undervisning och forskning för våra lärare, säger Markus Hidell.

Text: Charlotta Alnersson