”Vi har talat om risker och utvecklat projektplaner”

Porträttbild på Sebastiaan Meijer
Publicerad 2024-06-04

På KTH Flemingsberg pågår förberedelserna för att ta emot lärare och studenter som flyttar med basårsundervisningen från Campus Södertälje.
– Det är en väldigt god stämning, vilket är viktigt, säger professor Sebastiaan Meijer som är projektledare för flytten.

12 lärare arbetar i dag på avdelningen Grundläggande naturvetenskap på KTH Flemingsberg, som bedriver undervisning på utbildningarna Tekniskt basår och Teknisk bastermin. Till hösten kan de komma att få fem nya kollegor, då förhandlingar pågår om en övergång av lärare från Campus Södertälje.

– Ett förslag är inlämnat till KTH:s centrala samverkansgrupp och genom lite smart samarbete och utbyte under hösten som kommer kan vi förebygga övertaligheter, säger Sebastiaan Meijer, professor i vårdlogistik, vice skolchef på CBH och projektledare för flytten av den tekniska basårsutbildningen från Södertälje till Flemingsberg.

Basårsutbildningen i Flemingsberg kommer i och med flytten att utöka sin basårsvolym med 180 platser till höstterminen 2025. En del basårsutbildning kommer också att erbjudas i samarbete med kommunalt finansierade lärcentra i Norrtälje, Södertälje och Nynäshamn.

– Samarbetet med lärcentra har kommit igång och vi är ganska överens om hur undervisningen bör se ut och förbereder avtal, säger Sebastiaan Meijer.

I april besökte lärarna från KTH Södertälje KTH Flemingsberg för att lära känna sina framtida kollegor och bekanta sig med lokalerna.

Tillsammans har medarbetarna gjort en riskbedömning och det har även hållits individuella samtal.

– Det var väldigt bra. Det kom upp en del oro om viktiga saker. Vi har talat om risker och utvecklat projektplaner utifrån en workshop, säger Sebastiaan Meijer.

Vilka frågeställningar är aktuella?

– Det finns lärare som även undervisar på högskoleingenjörs- och civilingenjörsprogram och det är viktigt att kunna få fortsätta med det. Det finns frågor om tjänsteupplägg och fördelning, att inte bara få arbeta med en sorts undervisning, utan att det ska finnas en variation. Sen är det en del praktiska frågeställningar som ifall det finns cykelförråd och hur det fungerar med accesskort.

Finns det några skillnader i undervisningen mellan de olika campusen?

– Det finns skillnader i det praktiska i hur man undervisar men de är inte så stora. Lokalerna är utformade annorlunda och det har format hur man tänker. Man skulle kunna säga att det finns lite olika praxis och då behöver man prata med varandra.

Hur tror du att flytten kommer att påverka personal och studenter?

–De studenter som är kvar från basåret i Södertälje och som inte slutfört sin utbildning kommer vi helt enkelt att omhänderta i Flemingsberg och se till att de kan slutföra sina studier.För personalen blir det några förändringar, men vi tror på att det kommer att bli bra.

Text: Sabina Fabrizi