Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Kunskaper och förståelse om jämställdhet, mångfald och lika villkor

Det finns obligatoriska baskunskaper om JML som studenterna behöver få med sig när de tar examen.

På KTH ska studenterna ha grundläggande kunskap om:

  • Centrala begrepp och definitioner
  • Uttryck av ojämställdhet och ojämlikhet
  • Jämställdhet och jämlikhet som mål för hållbar utveckling
  • Hur (o)jämställdhet och (o)jämlikhet kan påverka teknik- och samhällsutveckling
  • Förändringsarbete i organisationer & lagstiftning med krav på förebyggande arbete

Exempel på baskunskaper om jämställdhet, mångfald och lika villkor

Jämställdhet och jämlikhet som mål för hållbar utveckling

Mål 5 Jämställdhet

  • Jämställdhet handlar om en rättvis fördelning av makt, inflytande och resurser.
  • Politisk, ekonomisk och social jämlikhet mellan kvinnor och män bidrar till alla dimensioner av hållbar utveckling.
  • Att leva ett liv fritt från våld och diskriminering är en grundläggande mänsklig rättighet.

Mål 10 Minskad ojämlikhet

  • Ett jämlikt samhälle bygger på principen om allas lika rättigheter och möjligheter oberoende av t.ex. kön, etnicitet, religion, funktionsvariation, ålder och annan ställning.
  • Jämlikhet minskar risken för konflikter och främjar alla människors möjlighet att delta i och påverka samhällsutvecklingen.

Uttryck för ojämlikhet och ojämställdhet

  • Statistik och annan empirisk forskning visar på återkommande mönster av skillnader med avseende på:
    • närvaro på arbetsmarknaden
    • löner, inkomster och kapital
    • representation på beslutsfattande positioner
    • tillgång till platser/rum
    • tillgång till teknik
    • fördelning av ansvar för obetalt arbete
    • utsatthet för våld
    • grad av inkludering i majoritetskulturen
  • Genusteorier ger förklaringar till strukturella och kulturella mönster.

Jämställdhet och jämlikhet är mål i sig

Mål 5 och 10 hänger ihop med miljömålen (t.ex. mål 3,13,14 &15)

  • De fattigaste i samhället drabbas hårdare av klimatförändringar och av olika former av katastrofer bl.a. pga. mer begränsade ekonomiska tillgångar och sämre förutsättningar på arbetsmarknaden.
  • I stort sett inga målkonflikter.
  • Exempel: Kvinnor prioriterar miljöfrågor, både värderingsmässigt och i handling, högre än män, samt är mer riskaverta, varför mer jämställt deltagande i beslutande organ kommer leda till att besluten i högre utsträckning leder till minskade föroreningar.

Källa: Naturvårdsverket 2019

Mål 5 och 10 hänger ihop med ekonomiska mål (t.ex. mål 8 & 9)

  • Positiv effekt på en nations ekonomiska tillväxt bl.a. pga ökad tillgång på arbetskraft och mer effektivt utnyttjad kompetens (Tillväxtverket 2019)
  • Exempel: i utvecklingsländer investerar kvinnor i genomsnitt en högre andel av hushållsinkomsterna i familjens välfärd, barnens hälsa och utbildning och deras ekonomiska val förbättrar hushållens sparande och konsumtionsval i högre utsträckning (OECD 2012)
  • Exempel: i organisationer betraktas jämställdhet och jämlikhet ofta som ett medel för att uppnå andra mål, t.ex. kvalitetsutveckling, ökad effektivitet eller ökad tillväxt (Tillväxtverket 2019)

Hur ojämställdhet och ojämlikhet kan påverka teknik- och samhällsutveckling

Påverkan på teknikutveckling

Exempel på teknikutveckling som återskapar ojämställdhet och ojämlikhet:

  • Ansiktsigenkänning
  • Krockkuddar
  • Knäproteser

Frågor att ställa:

  • Vem utvecklar teknik?
  • För vem utvecklas teknik?
  • Vem gynnas, vem missgynnas?

Påverkan på samhällsutveckling

Exempel: stadsmiljö (Ceccato et al. 2019)

  • Olika användning och upplevelser av staden, t.ex. kvinnor och män reser på olika sätt och tillbringar tid på olika platser; kvinnor rapporterar oftare högre nivåer av rädsla och oro än män
  • Olika representation i planeringsprocessen

Frågor att ställa:

  • Vem är delaktig i utvecklingsarbetet?
  • Vems behov beaktas?
  • Vem gynnas, vem missgynnas?

Jämställdhets-, mångfalds- och likavillkorsarbete i organisationer

JML på KTH, D&I i näringslivet

  • På KTH heter förändringsarbetet JML:
    • Jämställdhet: samma makt att forma samhället och sitt eget liv oavsett kön
    • Mångfald: uppskatta skillnader utan att förstärka stereotyper
    • Lika villkor: samma förutsättningar till makt och inflytande, ekonomi, utbildning, hälsa, kroppslig integritet samt jämn fördelning av det obetalda omsorgsarbetet
  • I näringslivet går ofta förändringsarbetet under beteckningen Mångfald & Inkludering/Diversity & Inclusion (D&I), ingår ofta i hållbarhetsarbetet:
    • Diversity: mångfald av sociala grupper
    • Inclusion: en kultur där alla känner sig välkomna, respekterade och delaktiga oavsett grupptillhörighet

Diskrimineringslagen

  • Lagen förbjuder sex former av diskriminering:
    • direkt diskriminering
    • indirekt diskriminering
    • bristande tillgänglighet
    • trakasserier och sexuella trakasserier
    • instruktioner att diskriminera
  • Sju diskrimineringsgrunder:
    • kön
    • könsöverskridande identitet eller uttryck
    • etnisk tillhörighet
    • religion eller annan trosuppfattning
    • funktionsnedsättning
    • sexuell läggning
    • ålder

Krav på förebyggande och främjande arbete

  • Arbetsgivare och utbildningsanordnare ska arbeta med aktiva åtgärder
  • Aktiva åtgärder syftar på den modell som Diskrimineringslagen innehåller med fokus på förebyggande och främjande arbete för att motverka diskriminering och på annat sätt verka för lika villkor

Referenser

Exempel på Spår 1 Baskunskaper i JML (obligatoriskt innehåll).pdf (pdf 4,0 MB)