Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Utbildning om lärande för jämställdhet, mångfald och lika villkor

För dig som vill lära dig mer om lärande för jämställdhet, mångfald och lika villkor så finns det högskolepedagogiska kurser.

LH225V Genusforskning och jämställdhet i teknisk högre utbildning 4,5 hp

Kursinnehåll

Denna kurs ska bidra med kunskap om genusforskning och jämställdhet, samt ge grunder för hur denna kunskap på olika sätt kan användas för det högskolepedagogiska arbetet, både i klassrummet, i programutvecklingen samt i lärmiljöer och organisatoriskt utvecklingsarbete av högre utbildningsinstitutioner. Lärare ska kunna diskutera hur ett genusperspektiv kan integreras i sin undervisning, dvs hur ett genusperspektiv skulle kunna utveckla ämnesinnehållet. Vidare ska lärare kunna arbeta för en könsmedveten pedagogik och integreringen av kunskap om jämställdhet i sin undervisning, i utveckling av lärmiljöer och utbildningsprogram. Syftet är att KTH:s utbildningar, lärmiljöer och organisationer ska kännetecknas av jämställdhet, samt att bidra med en kunskapsutveckling inom KTH:s teknikområden med fokus på genus och jämställdhet.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska deltagarna kunna:

  1. Beskriva och diskutera centrala begrepp, teorier och metoder inom genusforskning samt analysera begreppens förhållande till det egnaämnesområdet
  2. Planerakurserutifrånettintegreratgenusperspektivpådetegnaämnetsinnehåll,genomatt analyseraochutveckla kurslitteratur,lärandemålochexamination
  3.  Analysera, synliggöra och problematisera betydelser av kön i den högre utbildningens struktur och konkreta undervisningsformer ochpraktik
  4. Utvärdera och utveckla undervisningens struktur och praktik genom att implementera en könsmedveten pedagogik och kunskapomjämställdet
  5. Arbeta för samarbete bland lärare och studenter inom institutioner, spår eller utbildningsprogram med syfte att analysera och utvecklajämställdhetsintegrationen, könsmedvetna pedagogiska arbetsformer och ämnesmässiggenusutveckling

LH233V Lärande för utmaningsdriven utbildning med globala utvecklingsmål 3,0 hp

Kursinnehåll

Kursen är uppbyggd kring ett antal centrala aspekter inom utmaningsdriven utbildning, till exempel: designmetoder och kreativitet; facilitering och handledning av studentgrupper; examination av individuella studenter i teamprojekt; hur man engagerar externa intressenter i studentprojekt; koncept och metoder för hållbar utveckling. Genom kursen arbetar kursdeltagarna med att designa egna utmaningsdrivna projektkurser med stöd av ett antal seminarier och praktiska workshops och samarbeten med andra kursdeltagare.

Lärandemål

Målet är att deltagarna efter avslutad kurs ska kunna utforma, planera och genomföra utmaningsdrivna projektkurser. Detta innebär att deltagarna ska kunna:

1. förklara och diskutera koncepten utmaningsdriven utbildning, hållbar utveckling, innovation, nyckelkompetenser och implementera dessa koncept i lärandeaktiviteter;

2. identifiera och analysera samhällsutmaningar och lösningar i förhållande till FN: s globala hållbarhetsmål;

3. beskriva, tillämpa och introducera studenter till specifika designmetoder och kreativitetsmetoder som är användbara i utmaningsdrivna socio-tekniska projekt;

4. formulera relevanta lärandemål för utmaningsdrivna lärprocesser och planera och genomföra bedömning och betygsättning av enskilda studenter i grupprojekt;

5. tillämpa metoder för att engagera externa intressenter i utmaningsdrivna projekt;

6. planera och utvärdera effekterna av utmaningsdrivna projekt;

7. välja, tillämpa och motivera val av metoder och övningar som underlättar samarbete och skapande i multidisciplinära studentprojekt.

Fler kurser för lärare

I de flesta högskolepedagogiska kurser finns moment som fokuserar på jämställdhet, mångfald och lika villkor i utbildning. Mer information om högskolepedagogiska kurser hittar du här