Varför lärande för jämställdhet, mångfald och lika villkor i utbildningen
Varför behöver vi arbeta med jämställdhet, mångfald och lika villkor i utbildningen? Trots att vi på KTH redan har infört många åtgärder som främjar dessa områden, och att det kan verka självklart, finns det flera starka skäl att fortsätta utveckla arbetet med jämställdhet, mångfald och lika villkor på ett målmedvetet och intensifierat sätt. Här presenteras några lagar, uppdrag, ambitioner, mål, planer och strategier som kan vara bra att känna till då de utgör ett ramverk för KTH:s arbete för jämställdhet, mångfald och lika villkor i utbildningen.
KTH:s centrala uppdrag, ambitioner och mål
KTH:s arbete för jämställdhet, mångfald och lika villkor bygger på FN:s deklaration om mänskliga rättigheter, samt svensk och EU-rättslig lagstiftning. Det utgår även från globala och lokala mål för hållbarhet, jämställdhet och mångfald. KTH har en lång tradition av att arbeta för dessa frågor inom utbildningen, och det finns omfattande stöd för detta arbete i flera interna dokument, policyer, planer och värdegrundsdokument.
Att säkerställa att alla studenter har lika möjligheter och att ingen diskrimineras på grund av kön, etnicitet eller andra faktorer är grundläggande för en rättvis utbildningsmiljö och etiskt ansvarstagande. Därför är arbetet för jämställdhet, mångfald och lika villkor vårt ansvar för att bidra till ett hållbart samhälle där alla har möjlighet att nå sin fulla potential. En inkluderande och jämställd utbildningsmiljö med en mångfald av perspektiv och erfarenheter främjar nya idéer, kreativitet och innovation, vilket berikar utbildningen och forskningen samt förbättrar kvaliteten. För att vara konkurrenskraftiga på en global skala behöver vi attrahera och behålla talanger från olika bakgrunder och kulturer. Dessutom kräver svensk och EU-rättslig lagstiftning att vi arbetar aktivt för jämställdhet och mot diskriminering.
Lärande för jämställdhet, mångfald och lika villkor är också en fråga om hållbarhet, vi behöver kunskap och färdigheter för att kunna arbeta för jämställdhet, mångfald och lika villkor i våra yrkespraktiker.