Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

KTH:s plan för jämställdhetsintegrering (JiKTH)

I Regeringsuppdraget att integrera jämställdhet i lärosätenas verksamhet ingår att universitet och högskolor ska ta fram en plan för hur lärosätet avser utveckla arbetet med jämställdhetsintegrering. Planen ska innehålla utvecklingsbehov, mål och aktiviteter som lärosätet avser att vidta samt genomföras. På KTH heter denna plan JiKTH.

KTH:s arbete med jämställdhetsintegrering är brett och integrerat med det förebyggande arbetet mot diskriminering. Planen samordnar regeringsuppdraget om jämställdhetsintegrering med diskrimineringslagens (2008:567) mål om ökad mångfald och lika villkor, som på KTH benämns JML (jämställdhet, mångfald och lika villkor).

KTH:s JiKTH-plan

KTH:s JiKTH-plan för år 2017-2019 Ett jämställt KTH (V-2017-0469) reviderades i december 2022 och resulterade i Plan för fortsatt arbete för ett jämställt KTH . En ny jämställdhetsplan håller på att tas fram som kommer att publiceras inom kort.

Identifierade problemområden på KTH

I JiKTH identifieras fyra huvudsakliga problemområden som bidrar till ojämställdhet på KTH: 

  • Bristande organisering
  • Olika villkor 
  • Bristande kunskaper 
  • Exkluderande kulturer

Prioriterade mål för KTH

Utifrån dessa fyra problemområden har fyra prioriterade mål och medel för jämställdhet (mångfald och lika villkor) identifierats:

  • Samlad organisering: har att göra med i vilken utsträckning lärosätet som helhet, inklusive ledningen, uttryckligen har åtagit sig att skapa en verksamhet som präglas av mångfald och inkludering.
  • Lika villkor: handlar om olika personers tillgång till verksamheten samt möjligheter till framgång: Hur ser det ut med representation och mångfald bland studenter, lärare, forskare, administratörer och ledning? Hur väl är mångfalden representerad på alla nivåer, också i ledningen? Hur ser genomströmningen ut, baserat på exempelvis etnicitet och kön?
  • Kunskap och medvetenhet: handlar om kärnverksamheten inom högre utbildning - utbildningsprogram, kursplaner, undervisning och forskning: I vilken utsträckning är olika perspektiv och frågor om mångfald och inkludering integrerade i kärnverksamheten?
  • Inkluderande kultur: handlar om hur olika individer och grupper upplever lärosätet: Är det ett bekräftande klimat? Känner sig alla välkomna? Bekräftade? Inkluderade? Tillhörighet?

Dessa fyra komponenter samspelar och överlappar varandra.