Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Agenda 2030

​Agenda 2030  är en universell agenda med 17 globala mål för hållbar utveckling som antogs av FN:s medlemsländer den 25 september 2015, och syftar till att förverkliga de mänskliga rättigheterna för alla. Sverige har deklarerat att vi ska vara ledande i genomförandet av Agenda 2030. ​​För att nå de globala målen behöver vi arbeta aktivt mot diskriminering och begränsande normer, och för lika rättigheter och möjligheter, det är ett myndighetsuppdrag som också gäller högskolor och universitet.

Globala målen för hållbar utveckling

Bild på de 17 globala målen för hållbar utveckling

Källa: globalamålen.se

Lärandemål och nyckelkompetenser för hållbar utveckling

UNESCO har utarbetat en guide för utbildningspersonal om lärande för hållbar utveckling för att lära sig för globala målen (SDG) och därmed bidra till att uppnå de globala målen. Guiden identifierar vägledande lärandemål och föreslår ämnen och lärandeaktiviteter för varje SDG. Den presenterar också implementeringsmetoder på olika nivåer, från kursdesign till nationella strategier. Guiden syftar inte till att vara föreskrivande på något sätt, utan att ge vägledning och förslag som lärare kan välja och anpassa efter konkreta inlärningssammanhang.

Hur hänger jämställdhet, mångfald och lika villkor ihop med hållbar utveckling?

Tre mål anknyter direkt till jämställdhet, mångfald och lika villkor i utbildningen:

  • Mål 4 " ", att säkerställa en inkluderande och likvärdig utbildning av god kvalitet och främja livslångt lärande för alla.
  • Mål 5 " ", att uppnå jämställdhet och alla kvinnors och flickors egenmakt
  • Mål 10 " ", att minska ojämlikheten inom och mellan länder

 Källa: UNDP i Sverige

 4. God utbildning för alla

Säkerställa en inkluderande och likvärdig utbildning av god kvalitet och främja livslångt lärande för alla.

4.3 Lika tillgång till yrkesutbildning och högre utbildning av god kvalitet

Senast 2030 säkerställa alla kvinnor och män lika tillgång till yrkesutbildning och eftergymnasial utbildning, inklusive högskoleutbildning, av god kvalitet till en överkomlig kostnad.

4.A Skapa inkluderande och trygga utbildningsmiljöer

Bygga och förbättra utbildningsmiljöer som är anpassade för personer med funktionsnedsättning, samt tar hänsyn till jämställdhetsaspekter och därmed erbjuder en trygg, fredlig, inkluderande och ändamålsenlig lärandemiljö för alla.

Social hållbarhet

Jämställdhet och jämlikhet är centrala aspekter av social hållbarhet som också är kopplade till ekonomisk och miljömässig hållbarhet. Jämställdhet och jämlikhet är därmed både hållbarhetsmål i sig och medel för hållbarhet i vidare mening.

"Hållbar utveckling ska vara en drivkraft för utveckling av nya och befintliga forskningsområden, och de 17 globala målen utgör en tydlig referenspunkt. Målen balanserar ekologiska, ekonomiska och sociala aspekter där jämställdhet och mångfald innefattas."

"Medvetenheten om hur jämställdhet kan relateras till social hållbarhet på ett mer generellt sätt behöver öka."

 Källa:

KTH:s övergripande hållbarhetsmål för utbildning 2016-2020

  • KTH ska öka alla anställdas och studenters kunskap om och engagemang i frågor gällande hållbar utveckling.
  • Hållbar utveckling ska vara integrerat i alla utbildningsprogram på samtliga nivåer så att studerande efter examen kan bidra till en hållbar samhällsutveckling.

JML integreras i revideringen av KTH:s hållbarhetsmål 2020-2025

För att KTH:s studenter ska nå lärandemålen för hållbar samhällsutveckling inom respektive examen behöver utbildningsprogrammen säkerställa att studenterna har grundläggande kunskap, färdigheter och förmågor om:

  • Jämställdhet och jämlikhet som mål för hållbar utveckling.
  • Hur ojämställdhet och ojämlikhet kan påverka teknik- och samhällsutveckling.
  • Jämställdhets-, mångfalds- och lika villkorsarbete i organisationer.