KTH:s hållbarhetsmål för 2021-2025
Hållbarhetsmål för utbildning
KTH är ett ledande tekniskt universitet inom utbildning för hållbar utveckling där alla studenter efter examen ska kunna driva på och medverka i omställningen till en hållbar utveckling samt ett jämställt och klimatneutralt samhälle.
För de universitetsövergripande hållbarhetsmål för perioden 2021-2045 finns det framtagna delmål och en universitetsövergripande handlingsplan.
Delmål för utbildning uppnått senast vid utgången av 2025
1.1 Inom KTH har hållbar utveckling integrerats i alla utbildningsprogram på samtliga nivåer så att studenter efter examen är medvetna om teknikens roll i samhället och människors ansvar för hur den används samt har kunskaper och färdigheter att driva på en hållbar samhällsutveckling och bidra till en omställning till ett jämställt och klimatneutralt samhälle.
1.2 Inom KTH har samtliga lärar- och högskole- och civilingenjörsprogram samt arkitektprogrammet nått minst nivå 3 i CDIO-standarden för hållbar utveckling. Samtliga master- och doktorsprogram har nått minst nivå 2 i CDIO-standarden för hållbar utveckling.
1.3 Inom KTH finns på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå utbildningsprogram som har fokus på hållbar utveckling och klimatomställning utifrån ett tvärvetenskapligt perspektiv.
Åtgärder
1. Rutiner och arbetssätt utvecklas så att anställningsnämnd och befodringsnämnd beaktar kompetens avseende hållbar utveckling och jämställdhet liksom i skolornas beredning.
2. Utveckling och översyn av kurser och utbildningsprogram genomförs så att hållbar utveckling, jämställdhet och klimat beaktas, programmen nått upp till CDIO-standarden samt att det finns tvärvetenskapliga utbildningsprogram med fokus på hållbar utveckling och klimatomställning.
3. På alla arkitekt- och civilingenjörsprogram vidtas åtgärder så att det finns för studenter en möjlighet att få en hållbarhetsprofil på sin utbildning genom valbara kurser eller genom att välja ett mastersprogram eller spår med hållbarhetsfokus.
4. Samverkan sker med ansvariga för utveckling av den digitala undervisningen och digital tentamen för att säkerställa att hållbarhet och att klimatfrågan beaktas.
Jämställdhet i KTH:s hållbarhetsmål
Numera ingår jämställdhet explicit i hållbarhetsmålen. Det gör arbetet mer effektivt och samordnat, och sociala hållbarhetsaspekter kan behöva betonas då de lätt glöms bort annars i relation till ekonomisk och miljömässig hållbarhet.
I Agenda 2030 och FN:s globala mål för hållbar utveckling ses hållbarhetsmålen som integrerade och odelbara – vilket betyder att inget mål kan nås på bekostnad av ett annat – och framgång krävs inom alla mål för att vi ska lyckas med genomförandet. God utbildning för alla, jämställdhet och minskad ojämlikhet är tre av de sjutton globala målen.