KTH:s hållbarhetsmål för 2021-2025
Jämställdhet, mångfald och lika villkor är både en förutsättning och mål för hållbar utveckling. Jämställdhet finns explicit med i hållbarhetsmålen. Det gör arbetet mer effektivt och samordnat, plus att sociala hållbarhetsaspekter kan behöva betonas då de annars lätt glöms bort i relation till ekonomisk och miljömässig hållbarhet.
Jämställdhet i hållbarhetsmålen för utbildning
"KTH är ett ledande tekniskt universitet inom utbildning för hållbar utveckling där alla studenter efter examen ska kunna driva på och medverka i omställningen till en hållbar utveckling samt ett jämställt och klimatneutralt samhälle."
Delmål för utbildning uppnått senast vid utgången av 2025
"1.1 Inom KTH har hållbar utveckling integrerats i alla utbildningsprogram på samtliga nivåer så att studenter efter examen är medvetna om teknikens roll i samhället och människors ansvar för hur den används samt har kunskaper och färdigheter att driva på en hållbar samhällsutveckling och bidra till en omställning till ett jämställt och klimatneutralt samhälle.
1.2 Inom KTH har samtliga lärar- och högskole- och civilingenjörsprogram samt arkitektprogrammet nått minst nivå 3 i CDIO-standarden för hållbar utveckling. Samtliga master- och doktorsprogram har nått minst nivå 2 i CDIO-standarden för hållbar utveckling.
1.3 Inom KTH finns på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå utbildningsprogram som har fokus på hållbar utveckling och klimatomställning utifrån ett tvärvetenskapligt perspektiv."
Åtgärder
"Rutiner och arbetssätt utvecklas så att anställningsnämnd och befodringsnämnd beaktar kompetens avseende hållbar utveckling och jämställdhet liksom i skolornas beredning."
"Utveckling och översyn av kurser och utbildningsprogram genomförs så att hållbar utveckling, jämställdhet och klimat beaktas, programmen nått upp till CDIO-standarden samt att det finns tvärvetenskapliga utbildningsprogram med fokus på hållbar utveckling och klimatomställning."
Jämställdhet i hållbarhetsmålen för samverkan, samt för integration och arbetssätt
Jämställdhet finns även explicit i KTH:s övergripande hållbarhetsmål för samverkan, samt KTH:s övergripande hållbarhetsmål för integration och arbetssätt:
"KTH:s samverkan, forskning och innovationer bidrar till en hållbar utveckling, jämställdhet samt klimatomställning och har en ökad och tydlig påverkan på samhället."
"KTH:s arbete med hållbar utveckling och jämställhet är integrerat i verksamheten och anställda och de som arbetar på uppdrag av KTH har kunskap och ges förutsättningar att bidra utifrån sin roll."
*Intersektionellt perspektiv på jämställdhet
KTH:s vision om jämställdhet ska förstås utifrån ett intersektionellt perspektiv. Eftersom kvinnor och män inte är homogena grupper, och många inte identifierar sig binärt, varierar livserfarenheter och levnadsvillkor. Detta understryker vikten av att förstå samspelet mellan olika maktstrukturer. Jämställdhet innebär därför lika möjligheter för alla, oavsett kön, etnicitet, klass, sexualitet etc., med erkännande av att olika bakgrunder skapar unika utmaningar och möjligheter. Jämställdhet på KTH kräver att vi aktivt motverkar alla former av diskriminering och främjar inkludering för alla.
När vi talar om förändringsarbete för jämställdhet använder vi därför ofta förkortningen JML, som står för jämställdhet, mångfald och lika villkor.
Läs mer om KTH:s övergripande hållbarhets- och klimatmål här .