Varför?
Varför behöver vi arbeta med jämställdhet, mångfald och lika villkor i utbildningen? KTH har en lång tradition av att arbeta för jämställdhet, mångfald och lika villkor inom utbildningen, och det finns omfattande stöd för detta arbete i flera interna dokument, policyer, planer och värdegrundsdokument. KTH har högt ställda mål och har infört många åtgärder som främjar dessa områden. Det finns dock flera starka skäl till att fortsätta utveckla arbetet med jämställdhet, mångfald och lika villkor. Här presenteras lagar, uppdrag, ambitioner, mål, planer och strategier som kan vara bra att känna till då de utgör ett ramverk för KTH:s arbete för jämställdhet, mångfald och lika villkor i utbildningen.
KTH:s centrala uppdrag, ambitioner och mål i korthet
KTH:s arbete för jämställdhet, mångfald och lika villkor bygger på FN:s deklaration om mänskliga rättigheter , samt svensk och EU -rättslig lagstiftning. Arbetet utgår även från globala och lokala mål för hållbarhet, jämställdhet och mångfald.
Att säkerställa att alla studenter har lika möjligheter och att ingen diskrimineras på grund av kön, etnicitet eller andra faktorer, är grundläggande för en rättvis utbildningsmiljö och etiskt ansvarstagande. Därför är arbetet för jämställdhet, mångfald och lika villkor vårt ansvar, att bidra till ett samhälle där alla har möjlighet att nå sin fulla potential.
En inkluderande och jämställd utbildningsmiljö med en mångfald av perspektiv och erfarenheter främjar dessutom nya idéer, kreativitet och innovation, vilket berikar utbildningen och forskningen, samt förbättrar kvaliteten. För att vara konkurrenskraftiga globalt behöver vi därför attrahera och behålla talanger från olika bakgrunder och kulturer.
VI behöver både kunskap och färdigheter för att kunna arbeta för jämställdhet, mångfald och lika villkor i våra yrkespraktiker.
