KTH:s övergripande hållbarhetsmål för utbildning 2021-2025 är att KTH ska vara ett ledande tekniskt universitet inom utbildning för hållbar utveckling där alla studenter efter examen ska kunna driva på och medverka i omställningen till en hållbar utveckling samt ett jämställt och klimatneutralt samhälle. I "Handlingsplan för hållbarhetsmål utbildning 2021-2025" och "Plan för fortsatt arbete för ett jämställt KTH" finner du KTH:s plan för hur det ska gå till de närmaste åren.
Hållbarhetsmål för utbildning
KTH är ett ledande tekniskt universitet inom utbildning för hållbar utveckling där alla studenter efter examen ska kunna driva på och medverka i omställningen till en hållbar utveckling samt ett jämställt och klimatneutralt samhälle.
Delmål uppnått senast vid utgången av 2025
1.1 Inom KTH har hållbar utveckling integrerats i alla utbildningsprogram på samtliga nivåer så att studenter efter examen är medvetna om teknikens roll i samhället och människors ansvar för hur den används samt har kunskaper och färdigheter att driva på en hållbar samhällsutveckling och bidra till en omställning till ett jämställt och klimatneutralt samhälle.
1.2 Inom KTH har samtliga lärar- och högskole- och civilingenjörsprogram samt arkitektprogrammet nått minst nivå 3 i CDIO-standarden för hållbar utveckling. Samtliga master- och doktorsprogram har nått minst nivå 2 i CDIO-standarden för hållbar utveckling.
1.3 Inom KTH finns på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå utbildningsprogram som har fokus på hållbar utveckling och klimatomställning utifrån ett tvärvetenskapligt perspektiv.
Åtgärder
1. Rutiner och arbetssätt utvecklas så att anställningsnämnd och befodringsnämnd beaktar kompetens avseende hållbar utveckling och jämställdhet liksom i skolornas beredning.
2. Utveckling och översyn av kurser och utbildningsprogram genomförs så att hållbar utveckling, jämställdhet och klimat beaktas, programmen nått upp till CDIO-standarden samt att det finns tvärvetenskapliga utbildningsprogram med fokus på hållbar utveckling och klimatomställning.
3. På alla arkitekt- och civilingenjörsprogram vidtas åtgärder så att det finns för studenter en möjlighet att få en hållbarhetsprofil på sin utbildning genom valbara kurser eller genom att välja ett mastersprogram eller spår med hållbarhetsfokus.
4. Samverkan sker med ansvariga för utveckling av den digitala undervisningen och digital tentamen för att säkerställa att hållbarhet och att klimatfrågan beaktas.
Alla globala mål för hållbarhet är integrerade och odelbara
God utbildning för alla, jämställdhet och minskad ojämlikhet är tre av de sjutton globala målen i Agenda 2030 och FN:s globala mål för hållbar utveckling. Hållbarhetsmålen är integrerade och odelbara – vilket betyder att inget mål kan nås på bekostnad av ett annat – och framgång krävs inom alla mål för att vi ska lyckas med genomförandet.
Sociala hållbarhetsaspekter kan dock behöva betonas då de lätt kan glömmas bort i relation till ekonomisk och miljömässig hållbarhet. Därför nämns jämställdhet specifikt i KTH:s hållbarhetsmål.
Regeringsuppdrag att integrera jämställdhet i lärosätenas verksamhet
Regeringen gav 2016 samtliga universitet och högskolor i uppdrag att utveckla arbetet med jämställdhetsintegrering. I Regeringsuppdraget att integrera jämställdhet i lärosätenas verksamhet ingår att universitet och högskolor ska ta fram en plan för hur lärosätet avser utveckla arbetet med jämställdhetsintegrering i syfte att verksamheten ska bidra till att nå
de svenska jämställdhetspolitiska målen
.
Om planen för jämställdhetsintegrering
Planen ska innehålla utvecklingsbehov, mål och aktiviteter som lärosätet avser att vidta samt genomföras. Vid KTH ses jämställdhetsintegrering i ett brett perspektiv och korreleras med det proaktiva arbetet mot diskriminering. Planerna kopplar samman regeringsuppdraget om jämställdhetsintegrering med diskrimineringslagens (2008:567) bredare arbete för ökad mångfald och lika villkor som på KTH går under beteckningen JML (jämställdhet, mångfald och lika villkor).
I JIKTH identifieras fyra huvudsakliga problemområden som bidrar till ojämställdhet på KTH:
Bristande organisering
Olika villkor
Bristande kunskaper
Exkluderande kulturer
Prioriterade mål för KTH
Utifrån dessa fyra problemområden har fyra prioriterade mål och medel för jämställdhet (mångfald och lika villkor) identifierats:
Samlad organisering: har att göra med i vilken utsträckning lärosätet som helhet, inklusive ledningen, uttryckligen har åtagit sig att skapa en verksamhet som präglas av mångfald och inkludering.
Lika villkor: handlar om olika personers tillgång till verksamheten samt möjligheter till framgång: Hur ser det ut med representation och mångfald bland studenter, lärare, forskare, administratörer och ledning? Hur väl är mångfalden representerad på alla nivåer, också i ledningen? Hur ser genomströmningen ut, baserat på exempelvis etnicitet och kön?
Kunskap och medvetenhet: handlar om kärnverksamheten inom högre utbildning - utbildningsprogram, kursplaner, undervisning och forskning: I vilken utsträckning är olika perspektiv och frågor om mångfald och inkludering integrerade i kärnverksamheten?
Inkluderande kultur: handlar om hur olika individer och grupper upplever lärosätet: Är det ett bekräftande klimat? Känner sig alla välkomna? Bekräftade? Inkluderade? Tillhörighet?
Dessa fyra komponenter samspelar och överlappar varandra.