Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Att främja lärande och förebygga fusk

Dokumentation från Lunch 'n' Learn 10 maj 2023

Publicerad 2023-05-22

Hur kan lärare, studenter och lärosäte vidta åtgärder och förebygga fusk och samtidigt främja lärande? Detta talar Viggo Kann och Camilla Björn från EECS-skolan, och Ninni Carlsund och Magnus Andersson från SCI-skolan om i detta webbinarium.

Ämnet behandlas i flera dimensioner och under webbinariet får vi ta del av konkreta råd om hur vi kan bygga en sundare kultur på KTH – samt hur vi kan tänka kring AI som både utmaning och resurs. Presentationen berör lärande och fusk ur flera perspektiv; student, lärare och lärosätesperspektivet.

Presentatörer

Viggo Kann,
Professor, EECS, KTH.

Magnus Andersson,
Universitetslektor, SCI, KTH.

Ninni Carlsund,
Universitetslektor, SCI, KTH.

Camilla Björn,
Doktorand, EECS, KTH.

Samtliga presentatörer är med i PriU-gruppen för bedömning och examinationsmetoder på KTH. Rapporten att “Att främja lärande och förebygga fusk” är skriven inom ramen för den gruppen.

KTH:s storträffar och PriU-grupper (Gruppwebb)

"Uppdaterad rapport! Att främja lärande och förebygga fusk" (Nyhet intanätet publicerad 2023-04-17)

Innehållsförteckning för videon 

Nedan länklista fungerar som videons innehållsförteckning. Klicka på länken till den del som du vill titta på, så kommer du till KTH Play. Där ska du klicka på startknappen så startar du videon på rätt ställe.

00:43 PriU-gruppen, så har arbetet med rapporten gått till 

01:31 Vad betyder fusk och vilseledande?

02:20 Vad gör man om man har grundande misstankar om försök till vilseledande? 

03:48 Tydlig information om examinationen 

04:47 Svårt att göra något åt fusk? 

07:23 Vems ansvar är det? 

08:52 Olika kategorier av åtgärder för att minska fusk 

10:19 Fusk har många dimensioner 

11:02 Kulturella åtgärder 

13:13 Utgångspunkter: KTH Vision 2027 och ramverket för framtidens utbildning 

15:51 Bedömning i en kultur för lärande 

17:20 Kulturella åtgärder för att minska fusk 

19:37 Digitalisering driver utveckling 

21:12 Pedagogiska åtgärder för att minska fusk 

24:07 Kontrollerande åtgärder för att minska fusk 

27:58 Generativ AI och examination 

30:00 Rapporten “Att främja lärande och förebygga fusk” 

30:49 Mer om detta på Storträffen 26 maj 2023