Att främja lärande och förebygga fusk
Dokumentation från Lunch 'n' Learn 10 maj 2023
Hur kan lärare, studenter och lärosäte vidta åtgärder och förebygga fusk och samtidigt främja lärande? Detta talar Viggo Kann och Camilla Björn från EECS-skolan, och Ninni Carlsund och Magnus Andersson från SCI-skolan om i detta webbinarium.
Ämnet behandlas i flera dimensioner och under webbinariet får vi ta del av konkreta råd om hur vi kan bygga en sundare kultur på KTH – samt hur vi kan tänka kring AI som både utmaning och resurs. Presentationen berör lärande och fusk ur flera perspektiv; student, lärare och lärosätesperspektivet.
Innehållsförteckning för videon
Nedan länklista fungerar som videons innehållsförteckning. Klicka på länken till den del som du vill titta på, så kommer du till KTH Play. Där ska du klicka på startknappen så startar du videon på rätt ställe.
00:43 PriU-gruppen, så har arbetet med rapporten gått till
01:31 Vad betyder fusk och vilseledande?
02:20 Vad gör man om man har grundande misstankar om försök till vilseledande?
03:48 Tydlig information om examinationen
04:47 Svårt att göra något åt fusk?
08:52 Olika kategorier av åtgärder för att minska fusk
10:19 Fusk har många dimensioner
13:13 Utgångspunkter: KTH Vision 2027 och ramverket för framtidens utbildning
15:51 Bedömning i en kultur för lärande
17:20 Kulturella åtgärder för att minska fusk
19:37 Digitalisering driver utveckling
21:12 Pedagogiska åtgärder för att minska fusk
24:07 Kontrollerande åtgärder för att minska fusk
27:58 Generativ AI och examination