Skapa engagemang i dina föreläsningar på Zoom!

Dokumentation från Lunch 'n' Learn 8 december 2021

Publicerad 2022-01-18

Gottfried Gemzell (Digital pedagog) har jobbat med allt från att få dataprogram att skriva romaner till distansprogrammet på Berghs. I det här webbinariet får vi ta del av Gottfrieds tips om att skapa engagemang i distansföreläsningar, invävt i sina egna erfarenheter från sin bakgrund. Här är dokumentationen (video och länkar) från Lunch 'n' Learn-webbinariet.

Innehållsförteckning för videon

Presentatör

goge

Här är en länklista som fungerar som en innehållsförteckning. Klicka på länken till den del som du vill titta på. När du kommit till KTH Play så klickar du på playknappen så startar videon på rätt ställe. Samtliga länkar leder till KTH Play.

01:02 Mentimeter-undersökning om vad deltagarna tänker när de hör ordet "Zoom-föreläsning"

02:52 Gottfrieds bakgrund

04:31 Fyra sparade bilder på 3 år (1989–1991)

05:24 Tolv sparade bilder på 3 dagar (idag, 2021)

06:58 Reflektion kring syftet med det digitala mediet

08:26 Oförberett försök till breakoutrum

10:02 Gottfried på Berghs distansprogram

14:14 Gottfried som Gottfrid i serien Happyish

15:19 Tips: Tydliga regler för föreläsningen

15:50 Gottfried på KTH - första vändan

18:36 Kräver en ansträngning för att lära sig studenternas frågeställningar och minspel

20:07 Tips: Var förberedd och koncentrerad

21:02 Gottfried på Handelshögskolan

24:43 Besök i Handelshögskolans mötesrum

30:26 Besök i Handelshögskolans studio

31:44 Klipp från Handelshögskolans studio

35:46 Tanken bakom ett webbinarium i det här formatet

39:40 Summering

42:08 Deltagarnas bästa tips för webbinarium (från chatten)

Om webbinariet

Relaterat innehåll

Presentationsmaterialet från webbinariet finns i anslutning till videon i KTH Play . Gå till fliken "Attachments", när du är inloggad på KTH Play (logga in längst uppe till höger i KTH Play).

Zoom- och hybridsalar på KTH .

Gottfried ger tips för att skapa engagemang i distansföreläsningar, invävt i sina egna erfarenheter från sin bakgrund i allt från litteraturvetare till erfarenheter från Berghs distansprogram till Handelshögskolan och KTH. Vi bjuds in till en copywriters värld och vikten av ett tydligt ramverk för att kunna skapa ett utrymme som studenterna känner sig bekväma inom, där de vet vad de kan förvänta sig.

Tidigt i webbinariet får deltagarna uttrycka sig via Mentimeter, och det skapas ett högt tryck i chatten när en helt oförberedd breakoutrumsession annonseras. Vi får även besöka Handelshögskolan där Richard Wester (Digital and IT project manager, Executive Education) och Edvin Langevik (Studio Technician) visar hur deras mötesrum och studio ser ut.

Gottfrieds tips för att skapa engagemang i dina föreläsningar på Zoom

Tydliga regler för deltagarna i föreläsningen

• Var måste man befinna sig fysiskt när man deltar i föreläsningen?
  • Vad är reglerna för interaktion?
  • Ska kameran vara på?
  • Ska man delta med ljud?
  • Ska det finnas ett område där man får prata i klassrummet för att alla ska höra?
  • Var förberedd och koncentrerad.

Lärare, tänk på detta:

• Var förberedd!
  • Gör det till ett unikt event, spela inte in!
  • Kortare format på föreläsningarna.
  • Bidrar tekniken till att lösa ett problem?
  • Se över storleken på studentgruppen.

Skapa dialog

• Använd breakoutrum.
  • Bryt upp föreläsningen i flera sessioner.
  • Gör det enkelt att ställa frågor.
  • Ta chansen att ha bra gästlärare.

Se videoinspelning med transkription i KTH Play

Du kan klicka någonstans i texten under videon, så kommer spelaren gå till det avsnittet. Du kan också ladda ned transkriptionen som textfil inne i KTH Play, om du använder Firefox eller Safari. Om du vill slippa se transkriptionen kan du antingen välja helbildsskärm, eller se avsnittet i KTH Play där du kan välja att gömma transkriptionen genom att klicka på "Hide transcript".