Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Modularisering av studier på avancerad nivå: M-SPAN

Projektet innebär utveckling av metoder för att modularisera lärandeinnehåll på avancerad nivå, utan att alienera studenter eller på ett orimligt sätt öka på bördan för inblandade lärare, för att möjliggöra flexibla studievägar. Pilottest sker på det nya mastersprogrammet i Mekatronik.

Mappade principer 

Projektet mappas till nedan ramverksprinciper:

P8. Flexibla och strukturerade studievägar

P3. Aktivt studentcentrerat lärande 

P4. Bedömning och examination för lärande 

P13. Integrerat livslångt lärande

Definitioner av principerna

Kontakt

Fredrik Asplund
Fredrik Asplund universitetslektor
Charlotta Delin
Charlotta Delin ledningskoordinator
Gunilla Ölundh Sandström
Gunilla Ölundh Sandström universitetslektor

Speciellt tack till
Georgios Andrikopoulos, Carina Brunn, Ann-Sofie Granberg, Carina Kjörling, Björn Möller och Susanne Nilsson

Detta projekt genomfördes på Skolan för industriell teknik och management (ITM) inom programmet Framtidens utbildning (projektnr. 2316-ITM).

Projektkontext

Det finns många anledningar till att flexibla studievägar är viktiga, men två exempel är dess påverkan på studenters möjlighet att ändra riktning senare i livet och de fördelar det möjliggör för högre lärosäten.

Den utbildning en student väljer har ofta en avgörande påverkan på deras liv. Flexibla studievägar gör det lättare och leder till mindre slöseri av tid och resurser för både studenten och det högre lärosätet när en student väl bestämt sig för en kursändring senare i livet. I sin tur möjliggör detta ett samhälle där en föränderlig efterfrågan möts av ett mera flexibelt utbud av arbetskraft.

Högre lärosäten måste idag se över sin resursanvändning. Många kurser kan brytas ner i mindre komponenter. Möjligheten för kursansvariga att kombinera sådana komponenter på olika sätt ger en både mer effektiv och snabbare kursutveckling både för nya och befintliga kurser. Flera lärares kompetens kan kombineras för att skapa ett flexibelt och dynamiskt kursutbud.

Syfte/Effekt (outcome) 

Projektets syfte är att undersöka hur vi kan erbjuda flexibla studievägar, utveckla våra former för undervisning och examination, och driva på en kontinuerlig kompetensutveckling bland lärare, genom att modularisera (minst) ett mastersprogram och validera upplägget inom det nya mastersprogrammet i Mekatronik. 

Projektresultat (output) 

Validerad metod för modularisering av (minst) ett mastersprogram som möjliggör flexibla studievägar (det nya mastersprogrammet i Mekatronik). Delresultat är: 

  • Rapport (Mönster):

    • Identifierade mönster på program- och kurs-nivå som möjliggör positiva effekter från modulariseringen utan (eller med minimala) negativa effekter.

    • Förslag på hur mastersprogrammet kan införa både flexibla och strukturerade studievägar för både program- och livslångt lärande-studenter  

  • Rapport (Hinder):

    • Sammanfattning av åsidosättbara hinder som finns för modulariserings-förslaget, d.v.s. hinder som kan vara (väl) motiverade men som kan åsidosättas för det högre syftet att undersöka mönstrens fördelar

    • Hur hindren kan hanteras på kort och lång sikt

  • Rapport (Kurs- och program-upplägg):

    • Komponent-design av ett antal lämpliga, utvalda mastersprogram på ITM/MMK (inklusive det tidigare nämnda mastersprogrammet i Mekatronik)

    • Sammanställning av före/efter exempel för implementation. 

Tidplan 

Startdatum: 2023-09-04
Slutdatum: 2024-03-01 

Projektdokumentation  

Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge: 

Resultat 

M-SPAN har sammanställt en rapport där: 

  • Både förväntade och oväntade metoder för modularisering beskrivs.

  • Utmaningarna diskuteras mer i detalj.

  • Fördelar och utmaningar med specifika metoder för flexibilitet räknas upp. 

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2025-10-27