Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Arbetssida

Testfil3 - rotmapp

GFL-modellen

Generativ förändringsledning

När förändring har blivit den enda konstanten, utmaningarna vi ska lösa är komplexa, kan den generativa förändringsmodellen komplettera traditionell modell för planerad förändring rusta dig som ska leda förändring där kanske både vägen och nyläget är ovisst. Kursen som ingår i KTH:s personalutvecklingsutbud rekommenderas av programledningen för Framtidens utbildning. Om inte en renodlad KTH-kursomgång startar, kan den som anmäler sig läsa den öppna kursen (anmälningsdeadline 31/8).

Läs mer och intresseanmäl dig NU! (intra.kth.se)

Projektlistningar med olika taggningar

Nya KTH-gemensamma projekt

KTH-gem24

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack om framtidens utbildning #65, bild på KTH Formula Student
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 65 med KTH Formula Student. Grafik: Maja Lind, KTH.

Podd #65

Fikasnack om KTH Formula Student

Vad är KTH Formula Student och vilka effekter har det studentledda projektet på de engagerade studenternas lärande och kommande arbetsliv? Marcus Lithander (poddvärd) träffar i Formula Student-garaget studenterna Albin Eriksson (projektledare) och Alexander Ekman (affärs- och marknadsansvarig) tillsammans med Emil Tagesson (alumn) och Mikael Nybacka (fakultetsansvarig lärare).

Om du har svårt att höra detta avsnitt, se gärna på video textad med tidslinjer på KTH Play #65 .

Spotify #65 / Youtube #65

kthformulastudent.se/

Kolla Marcus testa KTH Formula Student-bilen

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack om framtidens utbildning #64, bild på Sara och Lydia
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 64 med Sara Naumann och Lydia Boij. Grafik: Malin Ringsby, KTH.

Podd #64

Fikasnack om kursdesign och studieteknik för lärande

Hur kan studenternas lärande förbättras? Vad kan läraren göra? Vad kan studenten göra? Hör även om rollen som principledare för Aktivt studentcentrerat lärande. Marcus Lithander (poddvärd och principledare) och Anna Jerbrant (programledare, Framtidens utbildning)  fikasnackar i avsnitt 64 med  och (prefekt och programansvarig).

Spotify #64 / Youtube #64 / KTH Play #64

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack om framtidens utbildning #63, bild på Iris och Caroline
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 63 med Iris Callerholm och Caroline Bern. Grafik: KTH.

Podd #63

Fikasnack om rekommendationer för AI-användning i KTH:s undervisning 

Hur har fakultetsrådets rekommendation för vad lärare ska säga till studenterna om kursspecifik AI-användning implementerats på KTH? Marcus Lithander (poddvärd) och Anna Jerbrant (programledare, Framtidens utbildning) fikasnackar i avsnitt 63 med Caroline Bern (E-lärande) och Iris Callerholm (Tekniska högskolans studentkår, THS).

Spotify #65 / Youtube #65 / KTH Play #65

Lunch 'n' Learn 250827 Kursspecifik information om generativ AI

KTH:s mallar för kursspecifik information om generativ AI

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack om framtidens utbildning #62, bild: dansande studenter.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 62 om Mottagningen av nya studenter. Grafik: Malin Ringsby, KTH.

Podd #62

Fikasnack om Mottagningen av nya studenter

Vad händer under Mottagningen? Vilka och hur många jobbar med den hur mycket för vilket värde? Fikasnack träffar personal, mottagningsansvariga studenter och nya studenter på Uppropsdagen, Kårens dag och välkomstceremonin i Stadshuset.

Avsnittet ses bäst som videopodd på YouTube #62  eller kapitelindelad och textad (snart även på engelska): KTH Play #62

Spotify #62

Rektors välkomsttal (KTH Play, engelska)

Alumnen Olle Blomqvists tal (KTH Play, engelska)

THS ordförande Lydia Boijs tal (KTH Play, engelska)

Datadriven meritvärdering till masterprogram (DDMV2)

Detta KTH-övergripande projekt syftar till att öka kvalitet, effektivitet och tydlighet i antagningsprocessen för [utländska?] studenter till masterprogram.

E-mobility som masterprofil på tvären

AI-genererad bild på bilar+bildelar+elektronik och människor som samarbetar i labb.
AI-genererad bild av Mikael Nybacka.

Projektet ska paketera och tydligt kommunicera en tvärvetenskaplig kompetensprofil inom elektromobilitet – utan att skapa ett nytt masterprogram – och utreda möjligheten att skapa ”virtuella program”/”minors”. Fem arbetsgrupper jobbar med 10 delmål till och med 2025.

Integrering av AI i KTH:s utbildningsutbud

Detta KTH-gemensamma projekt syftar till KTH ska ta ledningen i integrering av AI-färdigheter i utbildning genom att skapa en plattform för strategisk diskussion om hur AI kan/bör/ska integreras som ämnesinnehåll i undervisning på KTH på några års sikt.

Lärcentrum – systemdemonstrator för breddad rekrytering och livslångt lärande

Detta KTH-gemensamma projekt syftar till att stärka KTH:s arbete med breddad rekrytering och livslångt lärande genom att ta reda på vad som krävs för att samarbetet med kommunala lärcentrum ska kunna skalas upp.

Lärplattform för ökad hållbarhetskompetens

Nya skolprojekt 2024

Skolprojekt 2023 som fortsätter/nystartar