Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Arbetssida

Projektlistningar med olika taggningar

Nya KTH-gemensamma projekt

KTH-gem24

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack om framtidens utbildning #59, bild på personer diskuterar
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 59

Podd #59

Fikasnack på Storträffen för utbildning och KTH SoTL

Storträffen – vad händer där? Varför är den viktig för KTH och varför borde du gå nästa gång? Marcus Lithander frågar lärare, studenter och anställda om hur de upplever Storträffen, vad de gör där och tänker om aktuella frågor inom utveckling av utbildning på KTH.

Kapitelindelad i KTH Play #59  

YouTube #59  / Spotify#59

Program Storträffen 20 maj 2025

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack om framtidens utbildning #57, bild på Carl.

Podd #57

Fikasnack med prisade pedagogen Carl Dahlberg

Hur kan lärare undervisa både traditionellt och innovativt? Och dessutom på ett sätt som belönats med KTH:s pedagogiska pris 2024? Carl Dahlberg  är forskare på institutionen för teknisk mekanik och undervisar i hållfasthetslära på civilingenjörsprogrammen i maskinteknik, farkostteknik och materialdesign. Lyssna på Carls fikasnack med poddvärden Marcus Lithander och Joakim Lilliesköld som är vice programledare i Framtidens utbildning.

Spotify #57  / YouTube #57  /
Snart kapitelindelat och textat: KTH Play #57

Engagerade lärare belönades med KTH:s pedagogiska pris

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack #56, bild på Daniel.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 56 med Daniel Koch. Grafik: Malin Ringsby.

POdd #56

Fikasnack om lärmiljöer – ett omedgörligt problem (?)

Är KTH:s lärmiljöer ett så kallat "wicked problem"? Eller hur definieras och översätts det egentligen? Oavsett är KTH:s lärmiljöer en högst aktuell utmaning som vi på KTH behöver hantera tillsammans: hur kan vi göra mesta möjliga av det vi har för att stödja pedagogik och lärande? Marcus Lithander och Anna Jerbrant träffar Daniel Koch , vice GA på ABE-skolan, som från och med 2025 är utsedd till biträdande programledare i programledningen för Framtidens utbildning.

Spotify #56  / YouTube #56  /
Kapitelindelat och textat: KTH Play #56

Datadriven meritvärdering till masterprogram (DDMV2)

Detta KTH-övergripande projekt syftar till att öka kvalitet, effektivitet och tydlighet i antagningsprocessen för [utländska?] studenter till masterprogram.

E-mobility som masterprofil på tvären

AI-genererad bild på bilar+bildelar+elektronik och människor som samarbetar i labb.
AI-genererad bild av Mikael Nybacka.

Projektet ska paketera och tydligt kommunicera en tvärvetenskaplig kompetensprofil inom elektromobilitet – utan att skapa ett nytt masterprogram – och utreda möjligheten att skapa ”virtuella program”/”minors”. Fem arbetsgrupper jobbar med 10 delmål till och med 2025.

Integrering av AI i KTH:s utbildningsutbud

Detta KTH-gemensamma projekt syftar till KTH ska ta ledningen i integrering av AI-färdigheter i utbildning genom att skapa en plattform för strategisk diskussion om hur AI kan/bör/ska integreras som ämnesinnehåll i undervisning på KTH på några års sikt.

Lärcentrum – systemdemonstrator för breddad rekrytering och livslångt lärande

Detta KTH-gemensamma projekt syftar till att stärka KTH:s arbete med breddad rekrytering och livslångt lärande genom att ta reda på vad som krävs för att samarbetet med kommunala lärcentrum ska kunna skalas upp.

Lärplattform för ökad hållbarhetskompetens

Nya skolprojekt 2024

Skolprojekt 2023 som fortsätter/nystartar