Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Arbetssida

GFL-modellen

Generativ förändringsledning

När förändring har blivit den enda konstanten, utmaningarna vi ska lösa är komplexa, kan den generativa förändringsmodellen komplettera traditionell modell för planerad förändring rusta dig som ska leda förändring där kanske både vägen och nyläget är ovisst. Kursen som ingår i KTH:s personalutvecklingsutbud rekommenderas av programledningen för Framtidens utbildning. Om inte en renodlad KTH-kursomgång startar, kan den som anmäler sig läsa den öppna kursen (anmälningsdeadline 31/8).

Läs mer och intresseanmäl dig NU! (intra.kth.se)

Projektlistningar med olika taggningar

Nya KTH-gemensamma projekt

KTH-gem24

Grafik: GFL-modellen: 6 cirklar i olika färger i olika steg

Generativ förändringsledning

När förändring har blivit den enda konstanten, utmaningarna vi ska lösa är komplexa, kan den generativa förändringsmodellen komplettera traditionell modell för planerad förändring rusta dig som ska leda förändring där kanske både vägen och nyläget är ovisst. Kursen som ingår i KTH:s personalutvecklingsutbud rekommenderas av programledningen för Framtidens utbildning. Om inte en renodlad KTH-kursomgång startar, kan den som anmäler sig läsa den öppna kursen (anmälningsdeadline 31/8).

Läs mer och intresseanmäl dig NU! (intra.kth.se)

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack om framtidens utbildning #61, bild på Lars.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 61 med Lars Uppvall. Grafik: Malin Ringsby, KTH.

Podd #61

Fikasnack om partnersamverkan för autentiska utmaningar i utbildningen

Är lösningen eller processen viktigast i en projektkurs som involverar externa parter för att ge studenterna autentiska omedgörliga problem att jobba med? Vilka är utmaningarna och bieffekterna? Hur börjar man och vad ska man tänka på? Marcus Lithander och Joakim Lilliesköld fikasnackar med Lars Uppvall , master-PA (indek, ITM), projektledare i Framtidens utbildning och SoTL-bidragare.

Spotify #61  / YouTube #61
Kapitelindelad och textad: KTH Play #61

SoTL-bidrag: Engaging with Engineering Education

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack om framtidens utbildning #60, bild på Paris.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 60 lajv med Paris Carbone. Grafik: Malin Ringsby, KTH.

Podd #60

Fikasnack med THS årets lärare Paris Carbone

Hur går man från ogillande och skrämmande till glädje? Hur skalar man upp motivation och färdighet i större studentgrupper? Men också: AI och vad akademin bör lära av youtubers kom upp i samtalet mellan Paris, Marcus Lithander och Anna Jerbrant. Paris är universitetslektor på EECS och föreståndare för Data Systems Lab och prisad för sin innovativa och experimentella undervisningsmetod.

Spotify #60 / YouTube #60
Kapitelindelad och textad: KTH Play #60

Läs: "Paris Carbone utsedd till årets lärare"

Datadriven meritvärdering till masterprogram (DDMV2)

Detta KTH-övergripande projekt syftar till att öka kvalitet, effektivitet och tydlighet i antagningsprocessen för [utländska?] studenter till masterprogram.

E-mobility som masterprofil på tvären

AI-genererad bild på bilar+bildelar+elektronik och människor som samarbetar i labb.
AI-genererad bild av Mikael Nybacka.

Projektet ska paketera och tydligt kommunicera en tvärvetenskaplig kompetensprofil inom elektromobilitet – utan att skapa ett nytt masterprogram – och utreda möjligheten att skapa ”virtuella program”/”minors”. Fem arbetsgrupper jobbar med 10 delmål till och med 2025.

Integrering av AI i KTH:s utbildningsutbud

Detta KTH-gemensamma projekt syftar till KTH ska ta ledningen i integrering av AI-färdigheter i utbildning genom att skapa en plattform för strategisk diskussion om hur AI kan/bör/ska integreras som ämnesinnehåll i undervisning på KTH på några års sikt.

Lärcentrum – systemdemonstrator för breddad rekrytering och livslångt lärande

Detta KTH-gemensamma projekt syftar till att stärka KTH:s arbete med breddad rekrytering och livslångt lärande genom att ta reda på vad som krävs för att samarbetet med kommunala lärcentrum ska kunna skalas upp.

Lärplattform för ökad hållbarhetskompetens

Nya skolprojekt 2024

Skolprojekt 2023 som fortsätter/nystartar