Lärarnära examinationsstöd för en mångfald av examinationsformer
Projektet innebär att skapa och pilottesta nya processer för ett mera lärarnära stöd för en mångfald av examinationsformer på KTH, för en mer resurseffektiv och kvalitativ examination. Första delsteget är att kartlägga involverade aktörer, resurser och behov.
Projektkontext
KTH erbjuder ett brett spektrum av undervisning i olika ämnen, kurser och program. Olika ämnen har olika krav på examinationen, och det som fungerar bra inom ett område kanske inte är lämpligt inom ett annat. Det är av väsentlig vikt att examinationen utformas utifrån både utbildningsvetenskaplig forskning, ämnets komplexitet, olika undervisningsmetoder, kursens övergripande mål och innehåll samt studenternas lärstilar - vilket är lärarnas ansvar.
Utbildningsvetenskaplig forskning visar tydligt att både varierade examinationsformer och kontinuerlig (del) examination är av yttersta vikt för lärandet (se mer i projektdirektivet nedan).
Lärare som vill (eller av olika skäl bör) använda sig av exempelvis digital examination, muntlig examination, hemtentamen, projektuppgifter eller andra examinationsformer, upplever idag svårigheter och onödiga utmaningar eftersom nuvarande examinationsprocess och etablerade roller (alltifrån lärare och studenter via tentamensvakter till examinationsadministration) på KTH fortfarande är utformad för traditionell skriftlig salsexamination.
Nya processer skulle behöva definieras, för ett mera lärarnära stöd i en mångfald av examinationsformer på KTH och för ett mer resurseffektivt och kvalitativt genomförande, Detta arbete bör ske i samarbete med examinatorer och lärare. Först då kan förbättringsområden som påverkar examinationsprocessens kvalitet och resurseffektivitet i den faktiska verksamheten identifieras. Risken är att om lärarna inte känner sig delaktiga eller får rätt stöd i planering och genomförande av examinationen kan det leda till en ökad arbetsbelastning och frustration, eller en ineffektiv och byråkratisk examinationsprocess som negativt påverkar kvaliteten på utbildningen. En ytterligare risk är bristande anknytning till utbildningsvetenskaplig forskning.
Syfte/Effekt (outcome)
Det övergripande syftet med detta projekt är att skapa ett lärarnära administrativt och praktiskt examinationsstöd för KTH:s lärare, som är resurseffektivt, fungerar för flera olika examinationsformer och som samtidigt ändå upplevs som enhetligt och lättförståeligt.
Projektresultat (output)
Projektet är indelat i flera delprojekt utifrån de vanligast förekommande examinationsformerna på KTH (exempelvis digital examination i datorsal, muntlig examination, hemtentamen, projektuppgifter samt skriftlig salstentamen). Alla delprojekt har samma resultat för just sin examinationsform:
- Granskning av den nuvarande examinationsprocessen och kartläggning av involverade aktörer, behov och utmaningar vid initiering, utveckling, genomförande och rättning ur ett lärarperspektiv.
- Förslag till förbättrad examinationsprocess, med lärarnära verksamhetsstöd och tydliga ansvariga roller/aktörer, som är utvärderad med representanter från alla typer av aktörer i processen (lärare, studenter, verksamhetsstöd m.fl.), men med särskilt fokus på "effektivt och användarnära verksamhetsstöd" för lärare.
- Genomförd pilot, där examinator/lärare, studenter och stödfunktioner haft möjlighet att genomföra den föreslagna examinationsprocessen
- Utvärdering av piloten från samtliga inblandade aktörers perspektiv, men med särskilt fokus på "effektivt och användarnära verksamhetsstöd" för lärare.
- Analys av om det är möjligt att utveckla ett gemensamt ramverk (en enhetlig modell) med modulära processdelar för dessa olika examinationsformer (eftersom det ses som en förutsättning för den flexibilitet och förändringsbarhet som krävs i ett globalt och ständigt föränderligt utbildningslandskap).
Examinatorer/lärare och studenter ska ges möjlighet att vara delaktiga både i identifieringen av förbättringsområden och i utformningen av de administrativa (och praktiska) processerna.
Tidplan
Startdatum: 2024-11-01
Slutdatum: 2026-06-30
Projektdokumentation
Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge: