Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Lärcentrum – systemdemonstrator för breddad rekrytering och livslångt lärande

Detta KTH-gemensamma pilotprojekt innebär att utforska vad som krävs för att skala upp samarbetet med kommunala lärcentra. Genom att utveckla flexibla, lokalt tillgängliga utbildningsvägar kan KTH stödja kompetenshöjning för yrkesverksamma och bidra till att motverka regional kompetensflykt.

Graf med mappade principer markerade.

Mappade principer 

Projektet mappas till nedan ramverksprinciper:

P12. Breddad rekrytering och deltagande

P7. Ett användarorienterat verksamhetsstöd 

P8. Flexibla och strukturerade studievägar 

P13. Integrerat livslångt lärande 

Definitioner av principerna

Kontakt

Detta KTH-gemensamma projekt genomförs inom programmet Framtidens utbildning (projektnr. 2409-KTH).

Projektkontext  

Idag attraherar KTH fortfarande övervägande studenter från akademiska hem i närområdet och vårt utbud för yrkesverksamma gör det svårt att kombinera vidareutbildning med heltidsarbete. Vi behöver därför lära oss hur vi kan komplettera våra strukturer för att adressera situationen. Ett teoretiskt utforskande räcker inte, utan pilotprojekt bör genomföras i samarbete med kommuner och lokalt näringsliv.  

Vad är ett Nitus lärcentrum? (nitus.se)  

Syfte/Effekt (outcome) 

Syftet med piloten är att ta större regionalt ansvar genom att stärka KTH:s arbete med breddad rekrytering och livslångt lärande med nya samverkansformer. Effektmålet är att KTH har en systemdemonstrator med lärdomar om vilka strukturella förändringar som krävs för: 

  • en möjlig uppskalning av KTH:s samarbete med kommunala lärcentra

  • en breddad rekrytering till samtliga nivåer i KTH:s utbildningsutbud (tekniskt basår, högskole- och civilingenjörskurser samt uppdragsutbildningar)

  • vidareutbildningsmöjligheter för yrkesverksamma, lokalt i kommunerna där de bor eller arbetar, för att undvika att vi bidrar till regional kompetensflykt (s.k. brain drain).  

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack #44, bild på Nicole.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 44 med Nicole Kringos. Grafik: Malin Ringsby.

Podd #44 om framtidens utbildning

Fikasnack om Lärcentrum

Nicole Kringos samtalar med Johan Flid Fridell och Joakim Lilliesköld om hur samarbete med lärcentrum har potential att stärka KTH:s breddade rekrytering "på riktigt" och samtidigt minska regional kompetensflykt ("brain drain").

Spotify #44 / YouTube#44 / KTH Play #44

Projektresultat (output) 

En pilottestad rekommendation för hur KTH ska kunna skala upp samarbetet med lärcentrum, genom att: 

  1. använda lokala infrastrukturer (ex laboratorier) hos lokalt näringsliv för praktik och hands-on delen i digitala KTH-kurser som erbjuds på ett lärcentrum (pilotgenomförande se nästa två punkter).
  2. erbjuda undervisning i tekniskt basår lokalt, för att möjliggöra en teknisk utbildning parallellt med ett arbete och utan en braindrain till storstan. Genomförs som pilot vid ett urval kommunala lärcentra.
  3. samla studerande från olika lärcentrum för att tillsammans följa en digital KTH-kurs, med möjliga campusbesök i Stockholm. Genomförs som pilot vid ett urval kommunala lärcentra. Urvalet av kurser bestäms tillsammans med respektive lärcentrum (eftersom det måste grunda sig i lokalt intresse och relevant näringsliv verksamma i kommunen). 

Tidplan 

Startdatum: 2024-01-15
Slutdatum: 2026-10-31 

Projektdokumentation  

Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge:

Organisation

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2025-10-31